Voetbal als luxeproduct: Real Madrid wil fans naar zijn eiland lokken

Het Real Madrid Resort Island. Foto AFP

Real Madrid had vorig jaar de hoogste omzet van alle voetbalclubs: 438 miljoen euro stroomde de kas in. Dat geld moet je nuttig besteden. Misschien bouwt de Spaanse club daarom een eigen vakantie-eiland voor ruim 750 miljoen.

Dat gaan ze evenwel niet allemaal uit eigen zak betalen: Arabische investeerders trekken ook de beurs voor het ‘Real-eiland’ dat in de Perzische Golf, voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten, moet verschijnen. Doel van het luxe oord is het vergroten van de naamsbekendheid, het uitbreiden van de marketingactiviteiten en het bedienen van fans. Die kunnen er namelijk als toerist heen om met hun jacht aan te meren bij een reusachtig clublogo of (hologram)voetbalwedstrijden kijken in een stadion aan zee. Ook hotels en een jeugdopleiding ontbreken niet.

Real Madrid heeft naar eigen zeggen wereldwijd driehonderd miljoen aanhangers. Volgens de video zijn straks twee miljard mensen slechts maximaal vier uur vliegen verwijderd van een bezoekje aan het eiland. Als alles goed gaat, wordt het in januari 2015 opgeleverd.