Vodafone-topman kraakt chatheffing en prijsverhogingen

In het gesprek met het FD zegt de Vodafone-topman ook dat de lagere inkomsten de huidige standaard van klantenservice kan aantasten. Foto Flickr / Marcos Morales

Een stompzinnige reactie. Zo kwalificeert scheidend Vodafone-topman Jens Schulte-Bockum het afgeschoten idee van heffing op gratis chatdiensten als WhatsApp. De Nederlandse telecomsector heeft een slecht imago vooral aan zichzelf te wijten, zegt hij.

In het Financieele Dagblad zegt Schulte-Bockum dat recente prijsverhogingen door Vodafone, KPN en T-Mobile “slecht zijn onderbouwd”. Hij vindt dat te weinig transparantie wordt gegeven over het haperende verdienmodel.

‘Deze oorlog konden we niet winnen’

De drie grootste spelers op de Nederlandse telecommarkt keerden vorig jaar onverrichter zake terug van een bezoek aan minister van Economische Zaken Maxime Verhagen. Zij probeerden destijds dalende inkomsten uit sms- en telefoonverkeer te compenseren door een heffing op diensten als WhatsApp.

“Dat was een stompzinnige reactie. (…) Er heerste intern onzekerheid: is dit een industrie die er op de lange termijn goed uit blijft zien? We realiseerden ons niet dat we deze oorlog niet konden winnen, dat we de veranderingen in onze markt moesten omhelzen.”

‘Geen prijsafspraken maar gelijktijdige actie’

De gelijktijdige prijsverhogingen op dataverkeer door Vodafone, KPN en T-Mobile leidden tot hevige kritiek vanuit de Tweede Kamer en invallen van kartelwaakhond NMa. De tariefwijzigingen bleven echter wel overeind.

“Prijsafspraken”, is de publieke perceptie volgens de topman. Hij vindt dat begrijpelijk, maar onterecht.

“De argeloze buitenstaander die de tarieven collectief ziet stijgen, constateert al snel een gecoördineerde actie. De waarheid is dat wij allemaal tegen het probleem van krimp aanliepen en gelijktijdig actie ondernamen. Dat is prima verklaarbaar.”