Voor ruiten en jassen

Voor de nieuwe winkel van Burberry werden in de PC Hooftstraat in Amsterdam twee panden samengevoegd.

Burberry store Amsterdam P.C. Hooftstraat All rights reserved © Arjan Bro

Wat

Het Britse Burberry, opgericht in 1856 en al heel lang beroemd door trenchcoat (1914) en eigen ruit (1920), is de laatste tien jaar onder de creatieve leiding van Christopher Bailey uitgegroeid tot een zeer succesvol modemerk. Vorige week werd in de – waar anders? – PC Hooftstraat in Amsterdam een nieuwe winkel geopend. Met 600 vierkante meter over drie verdiepingen (er werden twee panden voor samengevoegd) is het meteen de grootste winkel van de straat. Er wordt alleen vrouwenmode verkocht.

Burberry had overigens al jaren een, veel kleinere, boetiek in de PC. Daar hangt nu de mannenmode.

Wat hebben ze

Het assortiment in de winkel is een les in de opbouw van een groot modemerk. Het uitgangspunt is de uitgesproken en modieuze Prorsum-collectie. Die heeft dit voorjaar een handgemaakte, Afrikaanse sfeer: een ruim gesneden parka met grote houten knopen en een ‘bontkraag’ van raffia (2.995 euro), een auberginekleurige jas met een geplooide rok en gehaakte kraag met kralen (2.795 euro), kokerrokken van raffia (595 euro), jassen en jurken met een uitbundige waxprint. Dat thema komt in afgezwakte versie terug in de London-collectie (klassiek) en de Brit-collectie (sportief).

In die eerste zitten bijvoorbeeld trenchcoats met afneembare gehaakte kraag (1.295 euro), in de tweede een gehaakte, gestreepte trui in de kleuren van de Prorsum-collectie (275 euro). Daarnaast zitten in de Londen-lijn veel variaties op de trenchcoat (klassiek, oversized, extra kort, met een leren stuk op de hals,knalrood, in zijde, etcetera, 995 tot 1.495 euro) en jurken. Brit heeft opmerkelijk alledaagse jeans, donsjacks en sneakers.

In de dameswinkel worden ook kinderkleren (babytrenchcoat: 325 euro) en geuren verkocht. En, last but not least, een hele hoop tassen, shawls, regenlaarzen en sneakers met de Burberryruit, blijkbaar nog altijd een statussymbool. Die supercommerciële, en vaak uitgesproken conservatief vormgegeven accessoires hebben nauwelijks meer raakvlakken met de Prorsum-lijn, maar zijn ongetwijfeld de grote geldmakers.

Het Afrikaanse thema is trouwens ook te vinden in de mannenlijnen.

Hoe ziet het eruit

Een klassieke luxewinkel, met veel ruimte, natuursteen, spiegel en metaal. Chic en een beetje onpersoonlijk. Op plafondhoge beeldschermen zijn filmpjes met producten te zien. De muziek (zeer Brits: nieuwe Britpop, oude Rolling Stones en, godbetere, Sting) staat net een snippertje te hard.

Hoe word je geholpen

De gloed van het nieuwe straalt van de verkopers af: ze zijn zichtbaar trots op de winkel, vriendelijk en behulpzaam. Druk hebben ze het deze dinsdagmiddag niet. Er zijn bijna net zoveel personeelsleden als bezoekers.

Voor wie

Ruitjesfetisjisten. En iedereen die een aardig bedrag wil en kan neerleggen voor een jas. Daar is Burberry namelijk nog steeds erg goed in.