Pas op met fondsen werven

Op zichzelf is het geen gek idee om bedrijven de mogelijkheid te geven fondsen te werven via internet of door middel van sociale media. Maar als het om beginnende investeerders gaat, moet je wel strengere regels stellen. Amerikaanse wetgevers lijken dat niet te beseffen. Zonder openbaarmaking van geverifieerde financiële resultaten, bij wijze van voorzorg, zal het uitlopen op een ramp.

Crowdfunding is in opmars. Een bedrijf, Loyal3, staat op het punt een dienst te lanceren waarbij internetgebruikers kunnen inleggen vanaf 10 dollar. En daarbij zal Loyal3 geen kosten in rekening brengen. Tegelijkertijd zal het Amerikaanse Congres een wet aannemen om kleine bedrijven toe te staan crowdfunding te gebruiken, onder de naam ‘Jumpstart Our Business Startups Act’ (JOBS).

In theorie zou iedereen daar baat bij moeten hebben. Het zal de weg vrijmaken naar investeringen en om kapitaal vrijer te laten stromen. Slechts ongeveer eenvijfde van de Amerikaanse huishoudens bezit aandelen. Bovendien zou de verkoop kunnen profiteren. Volgens onderzoek geven klanten die ook aandeelhouders zijn ruim 50 procent meer uit bij de betrokken bedrijven dan gewone klanten.

Maar bij startups kan crowdfunding ook helemaal mislopen. Loyal3 bijvoorbeeld, ontwikkelt een systeem om gemiddelde Amerikanen in staat te stellen in te schrijven op een beursgang. Het zal echter niet makkelijk zijn om Wall Street te verslaan, met zijn gevestigde vriendjespolitiek. Bovendien zullen de meest veelbelovende bedrijven die nog niet aan de beurs genoteerd staan, al in de belangstelling staan van durfkapitaalfirma’s en business angels of ‘informal investors’ (vermogende particulieren die willen investeren in jonge bedrijven).

De JOBS-wetgeving maakt deze nadelen extra riskant. Er wordt weinig of geen openbaarmaking vereist van veel opkomende bedrijven die in aanmerking willen komen voor crowdfunding. Volgens het voorstel moeten de bedrijven die meer dan 1 miljoen dollar willen ophalen, geverifieerde financiële resultaten leveren – een eis die velen uit de markt kan prijzen.

Daarmee wordt het hele concept meer geschikt voor gevestigde bedrijven dan voor startups. Door een breed publiek in staat te stellen te gokken op bedrijven met weinig kans van slagen, neemt het Congres zelf een groot risico met crowdfunding. Wedden dat het huilen wordt?

Vertaling Frank Kuin