Klaus Wunderlich

Hyundai wil de zakelijke markt op. Daar kan de nieuwe i40 een belangrijke rol gaan spelen.

Een Hyundai i40 bij Autobedrijf Dirk Barten in Amsterdam. Op één hoog verkoopadviseur Marcel van Heems en onder after sales manager Jack Schuit. Lars van den Brink

„Je moet ervan uitgaan dat de lezer totaal geen interesse heeft”, gaf Tina Brown, de nieuwe hoofdredacteur van het blad Newsweek, vorig jaar bij haar aantreden als schrijfadvies aan haar redacteuren. Ik moest daaraan denken toen ik aan dit stukje over de Hyundai i40 begon. Want welke lezer begint er nu aan een recensie van een Koreaanse stationcar? Misschien omdat ze graag willen weten waar de kop boven dit artikel op gebaseerd is. ‘Klaus Wunderlich’ associeer je nu eenmaal niet snel met auto’s uit Korea, maar in de week dat ik met de i40 reed was de in 1997 overleden Duitse koning van het elektronisch orgel regelmatig in mijn gedachten.

Dat gebeurde elke keer wanneer ik aan het eind van een rit het contact afzette. De lampjes op het keurig verzorgde dashboard doven dan, net als een Hyundai-logo, maar dat gaat elke keer gepaard met een soort muzikaal slotakkoord. Een licht dramatisch aangezet orgeldeuntje, waarvoor Klaus Wunderlich waarschijnlijk zijn neus zou ophalen, maar dat ik na elk tochtje in de Hyundai i40 met enige verbazing aanhoorde. Omdat de i40 verder zo’n ontzettend goede indruk maakt, detoneert zo’n frivoliteit met een elektronische eindtune vanuit het dashboard.

Hyundai heeft er eind vorig jaar geen geheim van gemaakt dat het serieus werk wil gaan maken van de zakelijke markt. Sterke troef daarbij is dat het merk vijf jaar garantie geeft. Toegegeven, de eigen Koreaanse dochter Kia schermt met zeven jaar garantie, maar hanteert daarbij een maximum van 150.000 kilometer. Hyundai heeft geen maximumgarantieafstand, vandaar misschien die vijf jaar. Maar wie de leasemarkt wil veroveren, zal toch vooral met goede producten moeten komen. En wat dat betreft stelt de i40 niet teleur. Ik reed hem in de al wat langer beschikbare stationcaruitvoering, maar sinds kort is er ook een sedan. Die is technisch gebaseerd op de al langer in Amerika leverbare Sonata, maar heeft in Europa kleinere motoren.

Dat geldt ook voor de motor in de testauto, een 1.6 GDi. Vergis u niet, die D in de aanduiding staat niet voor diesel: het is een Gasoline Direct injection. De 1,6 liter benzinemotor levert met 135 pk een op zichzelf keurig vermogen, maar het maximumkoppel is met 165 Nm niet overbemeten. Dat merk je onder het rijden; in het Nederlandse verkeer komt de auto prima mee, maar met de hele familie en bagage aan boord de Brennerpas beklimmen in de vakantie is waarschijnlijk een ander verhaal. Toch is een topsnelheid van 195 km/uur een keurige waarde en het moet gezegd dat de benzinemotor zijn werk in alle rust doet. Daardoor valt, bij wat hoger snelheden, des te meer het windgeruis op.

Comfort

Het onderstel is afgestemd op de potentiële gebruikers. Het is niet supersportief, eerder op comfort gericht en doet wat het doen moet. De wegligging is prima, hooguit had van mij de besturing wat communicatiever gemogen. De elektrische stuurbekrachtiging neemt bijna alle gevoel weg, soms assisteert het systeem zelfs in te hoge mate.

Het interieur is verzorgd en compleet. Stoel en stuur worden elektrisch versteld en een (overigens niet al te best) navigatiesysteem, boordcomputer en een Bluetooth carkit zijn allemaal standaard. Net als een achteruitrijcamera, die bij een 4,77 meter lange auto als de i40 zijn waarde extra bewijst. Jammer dat bij regen de lens in de achterklep beslaat, waardoor het beeld versluierd wordt. Ook jammer dat de auto wel een start/stopknop heeft, maar geen keyless entry. Dat gaat bij veel concurrenten inmiddels hand in hand.

Alles bij elkaar beklijft echter het beeld van een prima middenklasser, die goed kan meekomen in zijn segment. De verkoopcijfers tot en met februari laten zien dat er in die periode 526 Hyundai’s i40 zijn verkocht. Dat zijn er meer dan van de Ford Mondeo, de Citroën C5, de Skoda Superb en de Toyota Avensis. Aan de Volkswagen Passat (1.994 stuks) en de Peugeot 508 (2.608 exemplaren) kan de Hyundai nog niet tippen, maar het begin is er.