Kate Winslet is mooi oud met zorgrimpels

Mildred Pierce6 afl. van 68 min. (Engels ondertiteld)€ 34,99 (import)/ £ 12,99 (Britse internetwinkels)

Ze is sterk, ze is zelfstandig en ze is een succesvolle zakenvrouw. Slechts één iemand is Mildred Pierce de baas en dat is haar dochter. In de miniserie met haar naam als titel vecht Mildred Pierce een complex conflict uit. Wat doe je als moeder als je dochter jou de oorlog verklaart, maar je haar niet wil verstoten?

Californië, 1931. Mildred Pierce, gespeeld door Kate Winslet, wordt verlaten door haar man en moet zelf haar geld verdienen. In de crisis is dat geen eenvoudige opgave. Maar Mildred krijgt een minnaar die haar helpt haar eigen restaurant te beginnen en dan blijkt ze zowel over kooktalent als over handelsgeest te beschikken.

Dat ze eerst enige tijd als serveerster werkt, verbergt Mildred voor haar oudste dochter Veda. Hoewel het gezin nooit welvarend is geweest, gedraagt deze elfjarige zich als een nuffige barones, die neerkijkt op gewone, werkende mensen. Dat verandert niet in de negen jaar die de serie bestrijkt.

Mildred bouwt aan een zakenimperium, beleeft vrijmoedig affaires, maar thuis is er een pedant krengetje waar ze geen greep op heeft. Mildreds moederliefde wint van haar verstand, en dat leidt tot een dramatische climax.

De serie is een bewerking van de roman van James M. Cain (tevens auteur van The Postman Always Rings Twice), die ook al in 1945 werd verfilmd, toen met Joan Crawford in de hoofdrol. De film nam een loopje met de plot. In deze versie volgt regisseur Todd Haynes (Far from Heaven, I’m not There) het verhaal op de voet.

Die aanpak vraagt veel van Winslet, die in bijna elke scène zit. Cain liet veel tussen de regels gebeuren in het psychologische steekspel tussen moeder en dochter. Winslet weet met die nuances niet elke keer raad. Pas tegen het einde, als haar geluk en ongeluk zich ondubbelzinnig afwisselen en ze zich voluit in één emotie kan storten, sleept ze de kijker mee.

Sterk is wel haar ouder worden, een transformatie naar doorleefd moederschap, die Winslet toont met zorgrimpels in het ongebotoxte voorhoofd en diepe lijnen rond haar ogen. Dat doet niet iedere Hollywoodster haar na.

Behalve voor het drama neemt Todd Haynes ook de tijd voor het sociale en politieke rumoer in de jaren dertig. Net als in Boardwalk Empire, dat zich in dezelfde periode afspeelt, is er veel aandacht voor het historische detail in de productie. Dat maakt Mildred Pierce een mooie, verzorgde serie – aantrekkelijk, zonder betoverend te worden.

Ron Rijghard