New York Times toont oorlog en kunst

Beeld staat gelijk aan tekst in The New York Times Magazine, de zondagse bijlage van The New York Times met een oplage van 1,6 miljoen exemplaren. Fotografiemuseum Foam in Amsterdam toont in een zorgvuldig samengestelde tentoonstelling hoe elf gepubliceerde projecten tot stand zijn gekomen. Kenmerkend voor de fotografie in het magazine is de diversiteit: er zijn reportages uit Afghanistan, Darfur en Somalië, maar ook overgestileerde modefoto’s en portretten van beroemdheden. Naast de foto’s van 37 fotografen hangen contactafdrukken, aantekeningen, soms een e-mailcorrespondentie.

Foto boven:Sebastião Salgado, foto uit de serie ‘The Kuwaiti Inferno’, 1991. De Braziliaanse fotograaf Salgado was in 1991 in Koeweit. De Eerste Golfoorlog was voorbij, maar de oliebranden woedden nog. Salgado trok dagenlang op met een groep van gespecialiseerde Canadese brandweermannen, die niet branden blusten maar vooral probeerden de bronnen te dichten. Als een vonk van hun gereedschap was afgekomen, was de hele omgeving in brand gezet. Op de foto valt een man bewusteloos neer nadat hij te dichtbij de bron kwam en te veel gas inademde. Salgado vergelijkt de beelden met foto’s uit de Eerste Wereldoorlog.Foto onder:Gregory Crewdson, foto uit de serie ‘Dream House’, 2002.De Amerikaanse fotograaf Crewdson zorgt met geconstrueerde decors en digitale nabewerking voor een kunstmatige entourage, die doet denken aan een filmscène en vragen oproept over het verhaal achter het beeld. Voor Dream House poseerden acteurs als Julianne Moore (foto), Philip Seymour Hoffman en Gwyneth Paltrow in een leegstaand huis in een buitenwijk.