Ingrid Mooij over De Toneelschuur

De Toneelschuur moet een actiever en enthousiaster beleid voeren richting jongeren.” Die tip wil Ingrid Mooij (18) uit IJmuiden het Haarlemse gezelschap wel meegeven. Ze bezocht de voorstelling De ziekte die de jeugd heet, een bewerking van het Duitse toneelstuk Die Krankheit der Jugend (1926) van Ferdinand Bruckner en uitgevoerd door regisseur Casper Vandeputte. Bruckners stuk was een revolutie in de toneelcultuur van Duitsland na de Eerste Wereldoorlog.

De productie, die de angst voor het echte leven aan de kaak stelt, was Ingrid Mooijs eerste kennismaking met de Toneelschuur. „Een schot in de roos. Ik had geen idee wat ik moest verwachten, maar ik vond het stuk heel sterk. Ik heb geen moment getwijfeld aan wat de acteurs te zeggen hadden en vond ze erg overtuigend.”

De vraag of ze zelf angst voor het echte leven heeft wuift ze lachend weg. „Ik heb totaal geen angst voor het echte leven. Ik heb mijn zaken allemaal op orde en geen idee waar ik bang voor zou moeten zijn.”

De bezuinigingen op cultuur jagen haar wel angst aan. „Natuurlijk moet cultuur blijven. Ik vind cultuur belangrijk voor de ontwikkeling en bovendien moeten er plekken blijven bestaan waar de mensen die aan deze productie hebben gewerkt hun ei kwijt kunnen.

Florine van der Does