Grootste commerciële arbobedrijf Nederland schendt privacy zieke werknemers

Arbobedrijf VerzuimReductie zou volgens televisieprogramma Zembla privacy van zieke werknemers schenden. Foto Screenshot nos.nl

Televisieprogramma Zembla onderzoekt vanavond het grootste commerciële verzuimbedrijf van Nederland: VerzuimReductie. En wat blijkt? Dat bedrijf schendt bij zijn werkzaamheden structureel de privacy van zieke werknemers.

Nos.nl bericht dat personeelsleden die zich ziek melden, opdracht krijgen van hun werkgever te bellen met VerzuimReductie. Werkgevers sluiten daarvoor een contract af met het arbobedrijf. De callcentermedewerkers van VerzuimReductie stellen de zieke werknemer vervolgens allerlei medische vragen, noteren de antwoorden in een dossier en delen dat met de werkgevers. Maar dat is wettelijk verboden.

Reportage nos over VerzuimReductie:

Zo gaat Zembla vanavond in op enkele voorbeelden waarbij zieke werknemers VerzuimReductie vertellen over seksueel misbruik, suïcidale neigingen en zware kankeroperaties. Die informatie blijkt dus niet veilig bij het arbobedrijf uit Hengelo.

De directie van VerzuimReductie, oud-autohandelaar Marcel Wenting en oud-profvoetballer Jan van Halst, zegt de zaak uit te gaan zoeken.

De grootste klanten van VerzuimReductie zijn thuiszorgorganisatie TSN, de Bijenkorf, V&D en La Place, Praxis en Action. Het College Bescherming Persoonsgegevens zegt een onderzoek te zullen instellen naar de werkwijze bij VerzuimReductie.

Bedrijfsartsen maken zich zorgen over commerciële arbobedrijven als VerzuimReductie. Want bij dergelijke bedrijven bepalen callcentermedewerkers, en dus niet artsen, of een ziekmelding in orde is.

Update 11.37 uur: FNV opent meldpunt voor slachtoffers
FNV Bondgenoten heeft naar aanleiding van de uitzending een meldpunt geopend voor werknemers die slachtoffer zijn geworden van Verzuimreductie. Bij de vakbond komen al langere tijd klachten binnen over het bedrijf. Bestuurder Gea Lotterman zget:

“Werknemers klagen over intimidatie, het verstrekken van verkeerde informatie en het niet accepteren van de ziekmelding. Juist bij zoiets persoonlijks als ziekte hoort wederzijds vertrouwen en respect.”

Bondgenoten wil met het meldpunt een beter beeld krijgen van het aantal en het soort klachten.