Fout in de software oorzaak van storing treinverkeer

Een softwarefout was de oorzaak van de grote treinstoring rond Amsterdam gistermorgen. Dat heeft spoorbeheerder ProRail laten weten.

Door de storing kon de verkeersleidingspost de seinen en wissels niet bedienen en waren de stations Amsterdam Centraal en Schiphol gedurende de hele ochtendspits niet bereikbaar. Volgens schattingen van de NS konden circa honderdduizend forenzen niet naar hun werk.

De eerste problemen deden zich voor om half vijf ’s ochtends, nog voor de aanvang van de dienstregeling, aldus ProRail. Bij het opstarten van de systemen ontstond er een storing in één van de besturingssystemen. Toen de verkeersleidingspost Amsterdam wilde overschakelen op het backupsysteem, bleek er een fout te zitten in de schakelsoftware, waardoor het backupsysteem niet kon worden opgestart. Het duurde uiteindelijk tot kwart voor tien voordat de problemen waren opgelost.

ProRail heeft inmiddels de software van systemen van alle verkeersleidingsposten in het land onderzocht. Daarbij is gebleken dat er alleen een probleem was in Amsterdam, aldus de spoorbeheerder.

Naar nu blijkt heeft de NS gisteren tientallen bussen ingezet voor vervoer naar Schiphol, voor reizigers die hun vliegtuig moesten halen. Op de stations is dit echter niet omgeroepen, zo bevestigt een woordvoerder. „We wilden geen verwachtingen wekken die we niet konden waarmaken. Om alle reizigers vanaf Amsterdam Centraal te vervoeren, heb je tweeduizend bussen nodig. Die waren absoluut niet voorhanden.”

Volgens de NS kwam de storing gisteren op het „allerslechtste moment”. Volgens een woordvoerder is er meteen een zoektocht begonnen naar bussen. „Daarbij hebben we besloten dat de eerste prioriteit was om mensen naar Schiphol te vervoeren.” In de loop van de ochtend reden er steeds meer bussen naar de luchthaven. „Daardoor hebben de meeste reizigers gewoon hun vlucht kunnen halen”, zegt de NS.