Terugkeer Mad Men zorgt voor retrolook

Zondag begint in Amerika het vijfde seizoen van de tv-serie Mad Men. De stijl van de jaren zestig wordt gevierd in een speciale editie van Newsweek en andere media.

Cover van Newsweek en advertentie van Spam, voorgekookt blikvlees.

Om weer even te laten zien dat echt alles klopt, heeft Matthew Weiner, schepper van Mad Men, het liedje The Look of Love uit de eerste aflevering gehaald. De nieuwe reeks van de populaire tv-serie begint in de late lente van 1966 en het lied van Burt Bacharach kwam pas uit in januari 1967. Bijna niemand die het zal opvallen, maar Weiner wil dat de serie tot in de puntjes historisch accuraat gestyled is.

Na zeventien maanden wachten begint op zondag in de Verenigde Staten het vijfde seizoen van Mad Men, over het New-Yorkse reclamebureau in de jaren zestig. De serie zorgde de laatste jaren voor een retrotrend in de populaire cultuur.

Het weekblad Newsweek grijpt de langverwachte terugkeer van Mad Men aan om een retronummer te maken, met verhalen over reclame en bustehouders in de jaren zestig, en advertenties in de stijl van die tijd.

Mad Men is inmiddels aanbeland in 1966, op het breukvlak van twee stijlperiodes: van de strakke klassieke stijl van de jaren vijftig naar de wildbarokke hippiestijl van 1967-1973. Binnen houden de reclamejongens vast aan hun gepommadeerde haren en grijze jasjes met dunne revers, buiten gonst de slonzige protestgeneratie en de zwarte burgerrechtenbeweging.

Dat zie je terug in de advertenties in Newsweek: de meeste grijpen terug naar de klassieke stijl (Hush Puppies) maar sommige zijn al in popstijl of psychedelische sferen (Tide, Spam).

Het coverartikel is van redacteur Eleanor Clift, in de jaren zestig begonnen als secretaresse op de Newsweekredactie en opgeklommen tot enige vrouwelijke redacteur in het mannenbolwerk, vergelijkbaar met de opkomst van Peggy in de tv-serie.

Newsweek is niet de enige die wil meevaren op het succes van Mad Men. Modebedrijven als The Banana Republic, Estée Lauder en Fab.com hebben een Mad Men-lijn. De bladen Entertainment Weekly, Esquire, New York en Rolling Stone komen met covers of grote stukken. Online tijdschrift Reminisceheeft een fraaie collage van advertenties uit de jaren zestig.