‘Nederland in trek bij investeerders’

Nederland is na Groot-Brittannië het aantrekkelijkste land voor buitenlandse bedrijven die zich in Europa willen vestigen. Dat blijkt uit onderzoek van accountant- en adviesbureau KPMG.

KPMG keek in veertien landen, waaronder de VS en Japan, naar 26 soorten bedrijfskosten. Deze zijn omgerekend naar een index, waarbij de gemiddelde kosten in de Verenigde Staten als maatstaf zijn genomen.

In het onderzoek zijn ook de bedrijfskosten in verschillende steden bekeken. Hieruit blijkt dat de kosten in Europa het laagst zijn in Manchester (Groot-Brittannië) en Marseille (Frankrijk). Als derde en vierde volgen, ex aequo, Rotterdam en Amsterdam. In Frankfurt (Duitsland) zijn de kosten het hoogst.

KPMG doet om de twee jaar onderzoek naar de aantrekkelijkheid van landen voor buitenlandse bedrijven. In 2010 voerde Nederland de lijst nog aan. De eerste positie raakte Nederland kwijt door de relatief sterke stijging van de loonkosten, zeggen de onderzoekers.

Binnen de ontwikkelde economieën blijft Nederland de aantrekkelijkste locatie voor bedrijven op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. „Vergeleken met de Verenigde Staten is Nederland bijna 13 procent goedkoper”, zegt Elbert Waller, hoofd internationale zaken van KPMG. „Nederland dankt deze positie aan onder meer de lage kosten van kantoorfaciliteiten en fiscale stimuleringsmaatregelen.”

De concurrentie vanuit opkomende landen als India, China en Mexico is echter groot. Deze zijn vergeleken met de VS ruim 40 procent goedkoper voor bedrijven in de sector onderzoek & ontwikkeling. Dat Nederland goed scoort in de kostenvergelijking is volgens Waller een belangrijk signaal aan buitenlandse bedrijven. „Juist in deze tijd leggen bedrijven het accent op kosten als selectiecriterium bij hun locatiekeuze.”