Jan van der Marel uitgever van NRC

Jan van der Marel is voorgedragen als de nieuwe directeur-uitgever van NRC Media. Hij volgt Hans Nijenhuis op, die terugkeert in de hoofdredactie van NRC Handelsblad. NRC Media is uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en de website nrc.nl.

Van der Marel (Vlaardingen, 1957) is nu nog directeur advertenties bij De Persgroep; als uitgever van onder meer de Volkskrant de grote concurrent van NRC Media. Eerder was hij directeur bij onder meer het AD, Het Parool, tijdschriftenuitgever Sanoma en gratis krant Metro.

Volgens Van der Marel is NRC Media al een „nieuw, mooi uitgeefbedrijf met sterke nieuwsmerken” en hoeft hij dit alleen verder uit te bouwen. In een dalende advertentiemarkt, het grote probleem van alle kranten, wil hij dat NRC zichzelf beter en actiever verkoopt aan adverteerders. „NRC Media heeft absoluut geen fair share van de advertentiemarkt. We moeten er dus op uit om aan mogelijke adverteerders te vertellen wat voor fantastisch nieuwsproduct wij hebben.”

Van der Marel was in 1999 de eerste directeur van gratis krant Metro. „Ik was de aanstichter van al dat gratis voer. En wie zat er toen te wachten op een gratis krant?” Metro bewees dat een dagblad kan leven van louter advertenties. Ook stelt Van der Marel dat hij Het Parool heeft gereanimeerd: „Die krant lag op straat. Na drie jaar had ik het lek boven.”

Nijenhuis en hoofdredacteur Peter Vandermeersch: „Met Jan halen we een man binnen die met zijn kennis van de advertentiemarkt en van de lezersmarkt ons kan helpen de volgende stappen te zetten.”

De eigenaren van NRC Media, investeerder Egeria en Derk Sauer, moeten nog beslissen over zijn benoeming.