Hollandse rosé

Op de een of andere manier spreekt bij Nederlandse wijnmakers rosé tot de verbeelding. Ofschoon op de vraag ‘Weet je hoe je een klein fortuin kunt maken in de wijnindustrie?’ het antwoord luidt ‘Dan moet je met een groot fortuin moet beginnen’, vormde dit dreigement voor een aantal landgenoten geen beletsel om te investeren in een eigen domein. Drie daarvan hebben daarvoor Zuid-Frankrijk gekozen, het epicentrum van de rosé. En met succes. Niet alleen zakelijk gezien, maar de wijn die ze er maken is nog lekker ook.

Zo participeerde Paul den Toom, ooit supermarktondernemer, in het al door een al Nederlandse (Johanna van der Spek) gerunde Château de l’Horte in Corbières. Daar wordt Rosé de l’Horte gemaakt (€ 4,99), een eenvoudige doch smakelijke rosé gemaakt, een succesnummer bij Plus supermarkten.

Beduidend ambitieuzer is de Provence rosé van Dick de Groot. De voormalig directeur-eigenaar van een recylingbedrijf schafte zich in 1998 Domaine de l’Amaurigue aan en verkoopt zijn rosé bij Gall & Gall (€ 7,99).

Ex-mediaondernemer Eric Kurver maakt tegenwoordig AIX, is de benjamin van het gezelschap, en debuteerde in 2009 indrukwekkend. Met zijn eerste oogst uit Coteaux d’Aix en Provence kreeg hij bij wijnjury’s, sommeliers en drinkers in binnen- en buitenland al de handen op elkaar.

Zijn 2010 oogst bleek een tandje beter en de net door mij geproefde 2011 (€ 11,99) vind ik nog smakelijker. Frisser, dartelender, opgewekter. Rode besjes, een schuchtere abrikoos, introverte kruidigheid. Subtiel, energiek en uitstekend. AIX 2011: ik zou er –helemaal gezien het weer momenteel- wat extra van inslaan.