Fraudezaak: illegaal chemisch afval in brandstof zeeschepen

De haven van Rotterdam is een van de grootste spelers op de markt voor bunkerolie. Foto Reuters / Jerry Lampen De haven van Rotterdam is een van de grootste spelers op de markt voor bunkerolie. Foto Reuters / Jerry Lampen

In bunkerolie, de brandstof voor zeeschepen, wordt illegaal chemisch afval verwerkt. Het gaat daarbij onder meer om giftige pcb’s, zink en spyreen. Volgens het Korps landelijke politiediensten (KLPD) wordt op grote schaal en georganiseerd gefraudeerd met bunkerolie. Dat schrijft NRC Handelsblad vandaag.

Door de ernst en omvang van de fraude is de Nationale Recherche ingeschakeld.

KLPD: waar chemicaliën door de olie worden vermengd is onduidelijk

Het chemisch afval in de brandstof kan schade aanrichten aan scheepsmotoren en aan het milieu. Waar de chemicaliën door de bunkerolie worden vermengd, is volgens het KLPD nog niet duidelijk. De bedrijfsketen is lang en de markt is ondoorzichtig.

Het KLPD heeft controles uitgevoerd bij de Kreekraksluizen, een belangrijke schakel tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. Uit analyse van bunkerolie van tientallen schepen blijkt dat in de olie vaak chemisch afval zat.

‘Hier zit een goed geleide organisatie achter’

Bij de controles is de politie bovendien op talloze vervalste ladingspapieren gestuit. Volgens een woordvoerder is ook sprake van oplichting. “Het kan niet anders dan dat hier een goed geleide organisatie achter zit.”

De haven van Rotterdam is een van de grootste spelers op de markt voor bunkerolie. De concurrenten zitten in Singapore, Houston en het emiraat Fujairah. Jaarlijks worden in Nederland ruim 22.000 schepen beladen met bunkerolie, als brandstof of als lading. De afgelopen tien jaar is in Rotterdam met name de import van bunkerolie uit Rusland en de Baltische staten sterk gegroeid.

‘In Singapore strengere controle dan in Rotterdam’

Adviesbureau CE Delft concludeerde vorig jaar na onderzoek al dat de markt voor bunkerolie ondoorzichtig is. In opdracht van de VROM-inspectie voerde het een onderzoek uit naar de markt en naar de risico’s dat gevaarlijke stoffen illegaal door de bunkerolie worden gemengd. “In Singapore is er veel strengere controle dan in Rotterdam”, zegt onderzoeker Ab de Buck van CE Delft.