Madonna over idool en fan

K oning Edward VIII (James D’Arcy) en Wallis Simpson (Andrea Riseborough)

W.E. Regie: Madonna. Met: Andrea Riseborough, James D’Arcy, Abbie Cornish. In: 10 bioscopen.

In Venetië verscheurde de filmpers vrij eensgezind Madonna’s regiedebuut W.E.. Het zou een schreeuwerige videoclipscollage zijn die kijkers overrompelt met leegte. Ten onrechte: W.E. is op zijn minst een interessante mislukking. En minder een mistige ode aan de ‘grootste romance van de vorige eeuw’ dan een persoonlijke film over idool en fan.

W.E. gaat over de romance van Wallis Simpson (Andrea Riseborough) en koning Edward VIII (James D’Arcy), die in 1936 de Britse troon opgaf om met deze gescheiden Amerikaanse te trouwen. Een levenslustig koppel, de hertog en hertogin van Windsor: zo leukt Edward een matte filmavond op met benzedrine in de champagne. Madonna lijkt idolaat van ze: wat Edward onsympathiek maakt – zijn hooghartige racisme of amicale bezoekje aan Hitler in 1938 – veegt ze onder het tapijt. Wallis Simpson is een martelares die reputatie, privacy en vrijheid voor hem inleverde.

W.E. doorsnijdt de romance met een tweede verhaal, dat in New York anno 1998 speelt. Daar beleeft Wally Winthrop (Abbie Cornish) een liefdeloos huwelijk en projecteert onvervulde verlangens op Wallis Simpson. Welk meisje wil nou geen prins trouwen? Als Sotheby’s de inboedel van de Windsors veilt, dwaalt Wally geobsedeerd langs hun artefacten: nachtjapon, kaptafel, champagneglazen. Iconen die toegang bieden tot hun toverwereld (en die Madonna kan aangrijpen voor flashbacks).

Waarom deze tweede verhaallijn? Madonna zei een ‘point of view’ op de Windsors nodig te hebben, maar het maakt alles ambivalent. Zien we echt de Windsors of de koortsige fantasie van een fan? Dat laatste suggereert Madonna door ze te laten dansen op The Sex Pistols. Soms veegt idool Wallis Simpson fan Wally zelfs de mantel uit: „Mijn leven is geen sprookje.” Get a life!

W.E. is een gecodeerde boodschap van Madonna aan de wereld. Het is eenzaam in de schijnwerpers en koud in de gouden kooi; imago is een korset. Een banale boodschap, niet vrij van zelfmedelijden: had Madonna het hardop gezegd, dan was W.E. weggezet als ijdel navelstaren. Dat ze deze onderstroom zo omfloerst in haar film verweeft, is knap.

Naomi Wolf over Madonna: pagina 7