Grootste beursgang van het jaar levert Ziggo zwarte cijfers op

Met diensten op gebied van tv, internet en telefoon bereikt ruim drie miljoen huishoudens en is daarmee de grootste aanbieder van Nederland. Foto AP / Itsuo Inouye

Ziggo opende vanochtend bij beursgang ruim 14 procent boven de uitgifteprijs van 18,50. De introductie van het kabelbedrijf op de beurs is naar verwachting een van de grootste in Europa dit jaar en de grootste introductie op de Amsterdamse beurs sinds die van Delta Lloyd 2009.

Het aandeel tikte even de 21,50 aan, waarna het terugviel naar de waarde kort na opening van 21,20 euro. In totaal gaf Ziggo meer dan 43 miljoen stukken uit: 21,7 procent van het bedrijf. Daarmee is er met de beursgang 804 miljoen euro opgehaald. Gisteravond werd de uitgifteprijs op 18,50 gezet, nadat al bekend was dat deze minimaal 16,50 zou worden.

Kerstboom vol schulden

Mooie cijfers, maar Ziggo is om te beginnen een kerstboom vol schulden, aldus economieredacteur Menno Tamminga:

“Op het ‘hoogtepunt’ kort voor de beursgang staat de teller op 5,7 miljard euro. Schulden maken is, evenals hardnekkige concentratie op inkomstengroei om de rente op die schuld te betalen, een essentiële werkwijze van private-equityfinanciers. Dat zijn kapitaalverschaffers die zo min mogelijk eigen kapitaal verschaffen. Vergelijk het met het kopen van een huis van twee ton. Wie zelf 10.000 euro betaalt en de rest bij de bank leent, ontvangt bij een prijsstijging van 50 procent na vijf jaar drie ton terug. Daarvan gaat 190.000 euro naar de bank. En de inleg van 10.000 euro levert 110.000 euro op.”

Voorsprong op KPN zal slinken

Over de groei van Ziggo valt te zeggen dat deze waarschijnlijk minder hard zal gaan dan in het verleden. De fusie van kabelaars Casema, Essent en Multikabel is nu voltooid en de voorsprong op grote concurrent KPN wordt kleiner. Laatstgenoemde vervangt de oude kopernetwerk voor het snelle glasvezel in fases.

Het ADSL-netwerk van KPN is veel langzamer dan het kabelnetwerk waar Ziggo zijn klanten mee trekt. Dat voordeel verliest terrein nu het gefaseerd omzetten naar glasvezel door KPN de voltooiing nadert. Waar het op internetgebied meer bood dan KPN, sluit het qua televisie net aan bij de mogelijkheden van de concurrent door het aanbieden van on demand-services en interactieve tv.

Ziggo gaat het pakket aan diensten dan waarschijnlijk ook uitbreiden met het aanbieden van mobiele telefonie waarvoor het samen met UPC al 4G-frequenties aankocht. Tech-redacteur Marc Hijink zegt echter dat Ziggo weinig haast heeft met mobiel bellen:

“Politici die de branche in de gaten houden, hoopten dat de kabelaars een volwaardig mobiel netwerk zouden ontwikkelen om de verstopte telecommarkt op te schudden. Maar het is de vraag of Ziggo en UPC straks bieden op nieuwe mobiele frequenties. Ziggo bouwt liever de voordeliger ‘hotspot’-variant: de wifimodems van internetklanten worden gekoppeld tot een netwerk voor mobiele data en tv.”