'Die onzekerheid over je baan, dat is het ergste'

De overname van TNT Express door het Amerikaanse UPS zal zeker gevolgen hebben voor het personeel van het Nederlandse koeriersbedrijf. „Het is heel vervelend dat je niet weet wát er gaat veranderen.”

Den Haag 20-3-2012 TNT Express, de voormalige pakjes divisie van PostNL is overgenomen door UPS (amerikaans postbedrijf),voor Economie het persoonlijk verhaal van Ronald Tuunter (42) deze pakjesbezorger die pakjes bezorgt en ophaalt bij verschillende klanten in de Haagse binnenstad. De eerste klant in het gemeentehuis Den Haag. Foto Floren van Olden

Ook op de dag na de aangekondigde overname van koeriersbedrijf TNT drinken de TNT-chauffeurs een kop koffie in de kantine van het Haagse distributiecentrum. En net als altijd gooien ze hun oranje bestelwagen vol met pakketten voor de nieuwe werkdag. Het lijkt een dag als alle andere, maar toch voelt het anders.

„De onzekerheid is het ergste”, zegt TNT-pakketbezorger Ronald Tuunter (42) terwijl hij richting het Haagse stadhuis rijdt; zijn eerste stop van de dag. „We willen gewoon onze baan houden. Maar waar wij als TNT komen, komt UPS nu ook al. Je hoeft geen slimme jongen te zijn om te weten dat er flink wat gaat veranderen. Maar je weet niet wat, en dat is nou juist het vervelende.”

Tuunter houdt van zijn werk en heeft het bij TNT prima naar zijn zin. Al twintig jaar levert hij zijn pakketten af bij bedrijven en particulieren. Tegenwoordig doet hij meestal de binnenstad van Den Haag aan. Bij collega’s geen populaire route: de smalle straatjes en autovrije zones vergen een flinke dosis stuurmanskunst.

Tuunter heeft daar geen last van: „Perfecte baan toch: elke dag is anders, ook al doe ik hetzelfde werk. Ik heb alle vrijheid en heb van niemand last”, zegt hij, terwijl hij zijn bestelbus langs wat onoplettende winkelaars manoeuvreert. „De hele dag op kantoor zitten is niks voor mij.”

In twintig jaar is er volgens Tuunter veel veranderd in zijn werk. „Alles is efficiënter geworden. De werkdruk is hoger en al een tijdje worden er geen vaste werknemers meer aangenomen. Maar met de economische situatie is het wel begrijpelijk dat het niet meer kan zoals vroeger.”

Tuunter ziet TNT Express als een prettig bedrijf, met leuke collega's en goede voorwaarden: „ik zie die mannen vaker dan mijn vrouw”, zegt hij gekscherend over zijn medechauffeurs. Hij noemt het „jammer” en „verdomd zonde” dat de pakkettenkoerier wordt opgeslokt om financiële redenen. „Ze hebben er juist een mooi bedrijf van gemaakt.”

Baanbehoud is het belangrijkste punt waar het personeel zich zorgen over maakt. Daarnaast blijven de toekomstige werkomstandigheden een onzekere factor. „Nu fiets ik vanuit het Laakkwartier naar mijn werk. Maar straks moeten we misschien al carpoolend naar Schiedam. En bij TNT hebben we veel vakantie. Dat is een goed voorbeeld van een arbeidsvoorwaarde die we graag willen behouden. Maar nogmaals: het blijft allemaal koffiedik kijken, je weet niet hoe het loopt. Weet je, ik zit hier al zo lang. Nu weet ik wat ik heb, maar dat verandert hoe dan ook.”

De overname kwam voor het TNT-personeel niet als een verrassing: „Het speelt al een tijdje”, zegt Tuunter. „De geruchten gaan al sinds mei 2011, toen het oude TNT Post werd opgesplitst in PostNL en TNT Express. Overigens zijn we goed door het bedrijf geïnformeerd. Maar we horen niet meer dan wat al in de krant staat.”

Tuunter hoopt dat het goed komt, maar erg positief is hij niet. „Ik moet nog zeker twintig jaar werken en iedereen weet: de banen liggen niet voor het oprapen. Bovendien moet je bij een eventuele nieuwe baan onder aan de ladder beginnen.”

Het personeel in de kantines van TNT Express moet afwachten. Tuunter: „Uiteindelijk kun je niet meer doen dan je best.”

Simon Bruyning