Afgesneden op netwerk Vodafone?

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: Hollandsnieuwe en Wii.

Dat haar naam vorige week op deze plek genoemd werd, bleek een „uitstekend middel” om met Vodafone tot een oplossing te komen, mailt Anneke Hogenstijn aan Help@NRC. Het bedrijf nam contact met haar op en gaf toe dat de dekking in de Utrechtse Rivierenbuurt onvoldoende is. „Een voorlopige oplossing is dat ik mag overstappen naar een andere provider of naar een prepaid abonnement”, schrijft Hogenstijn. „Ik word niet gehouden aan een opzegtermijn én ik krijg de abonnementskosten van de afgelopen periode vergoed. Snel en goed opgelost.” Dat vinden wij ook.

Maar nu gaan we toch weer even bellen over een nieuwe klacht, van Bart Tersmette. Hij is overgestapt naar Hollandsnieuwe, een prijsvechter van Vodafone. „Ze adverteren met het betrouwbare Vodafone-netwerk”, schrijft hij, „maar de betrouwbaarheid van de verbinding is ver te zoeken. Goedkoop – duurkoop?” Op internet las Tersmette dat Hollandsnieuwe gebruik zou maken van de restcapaciteit van het Vodafone-netwerk, waarbij „Vodafone abonnees voorrang krijgen en je als Hollandsnieuwe gebruiker regelmatig naast het net vist”.

Is dat zo? „Het antwoord is simpel”, zegt Hollandsnieuwewoordvoerder Sharon van de Kuijt. „Nee.” Contractueel is vastgelegd dat alle aanbieders die van de masten gebruik maken, recht hebben op dezelfde capaciteit. „Maar het is hoe dan ook vervelend dat meneer problemen heeft.” Van de Kuijt zal nagaan of er problemen zijn in zijn postcodegebied. Voor onze deadline lukt dat niet meer, maar, belooft ze: „Ik kom erop terug.”