Nieuwe mecenaatsclub wil hedendaagse kunst in musea

Nederland is een organisatie voor kunstmecenaat rijker. Naar Engels voorbeeld wordt op 27 maart Outset Nederland gelanceerd. De organisatie heeft als doel meer hedendaagse kunst in publiek bezit te krijgen. Zo heeft Outset International, om de start van Outset NL te markeren, een werk van de Schotse beeldend kunstenaar Charles Avery (1973) geschonken aan het Gemeentemuseum in Den Haag.

Outset begon tien jaar geleden in Londen. Inmiddels zijn er afdelingen in Duitsland, Israël, India en Griekenland. De leden worden ‘patrons’ genoemd. In ruil voor hun financiële bijdrage krijgen zij privileges als een ‘pre-preview’ van een expositie, een bezoek aan een kunstenaar of een privérondleiding op een beurs. Outset koopt zelf geen werk aan, maar geeft financiële steun aan kunstenaars of musea.

De donatie van patrons aan Outset NL is vastgesteld op ten minste 3.500 euro per jaar. In Engeland, waar Outset 100 leden telt, is het 5.000 pond; in Duitsland betalen de 50 patrons ten minste 1.500 euro. Outset UK, dat beschikt over een budget van 1 miljoen pond per jaar, heeft inmiddels tientallen kunstwerken toegevoegd aan Tate Modern. Onafhankelijke curatoren wordt gevraagd om interessant werk voor te dragen.

Er zijn in Nederland nu al zo’n vijftien mensen die zich hebben gecommitteerd, zegt bestuurslid van Outset NL Gwen Neumann. „We doen niet aan direct marketing, het moet via via gaan omdat we alleen mensen willen trekken die echt geïnteresseerd zijn in hedendaagse kunst.”

Het eerste lid van Outset Nederland is privéverzamelaar Rattan Chadha, de oprichter van modebedrijf Mexx, die in 2001 het grootste deel van de aandelen van zijn bedrijf verkocht waardoor hij een van de rijkste mensen van Nederland werd. Hij was ook al betrokken bij de oprichting van Outset UK. Het systeem leidt volgens hem tot een win-win-situatie: „Met het geld worden jonge kunstenaars gesteund en verwerven musea hedendaagse kunst. Juist nu de overheid minder subsidie geeft, is dit belangrijk.” Behalve de filantropische voordelen heeft Chadha er zelf ook wat aan, zegt hij. „Via Outset kom ik over de vloer bij kunstenaars waar ik als Rattan Chadha niet zou komen. Voor iemand als Damien Hirst ben je pas interessant als je met meer mensen langskomt.”

De door Outset geschonken installatie van Avery is vanaf eind deze week te zien in het Gemeentemuseum. Het is een werk uit 2010, Untitled (Miss Miss finally gives in by the tree where Aeaen sought to bamboozle the One-Armed Snake…). Net als al het werk van Avery sinds 2004, draait het om een fictief eiland. Je ziet een vrouw in blouse en hotpants, die op een strand leunt tegen een boomstronk. „Een fantastische installatie die goed aansluit bij onze collectie, die veel visionair werk omvat”, zegt directeur Benno Tempel. Over Outset Nederland zegt hij: „Er is behoefte aan zo’n particulier initiatief, nu het budget van overheidsfondsen zo is teruggebracht, waardoor kunstenaars het moeilijk gaan krijgen.”

Eerder deze maand heeft Outset UK de film Zamach van de Nederlands-Israëlische Yael Bartana (1970) geschonken aan het Van Abbemuseum. Directeur Charles Esche van het Van Abbe denkt dat Outset hier goed kan werken. „Nederlandse musea zijn vaak opgericht met privégeld. Het is goed als privépersonen weer meer verantwoordelijkheid nemen voor de publieke sfeer. De kunstsector kan profiteren van zo’n privaatpublieke samenwerking.”