Loop eerst. Het zitten komt daarna wel

We zijn gemaakt om hard te lopen, niet om te zitten. Al voelt het meestal wel zo: alsof we gemaakt zijn om te zitten. Dat voelt het fijnst natuurlijk, het meest relaxed. Ten onrechte. Want we zijn gemaakt om hard te lopen. We lopen beter dan vrijwel alle dieren. Beter dan een paard of een leeuw. Een paard loopt harder, maar wij kunnen het langer volhouden. Zo joegen we vroeger achter onze prooi aan. Net zo lang totdat deze er bij neer viel. Hardlopen is goed. En leuk. Maar hoe gaat dat het beste?

1Loop! De grootste valkuil bij het hardlopen is uitstellen. Net zo lang totdat het echt niet meer kan. Wel eens middenin de nacht door lege straten gerend? Een aanrader. Loop als het even kan ’s morgens, meteen na het opstaan. Zijn er dwingender zaken te doen, (kinderen naar school brengen, werken) doe het dan meteen na gedane arbeid. Ga niet zitten, maar loop eerst. Het zitten komt daarna wel. En met een goed gevoel.

2Koop goede schoenenVoor hardlopen is weinig nodig, maar goede schoenen zijn noodzakelijk. En ze moeten één of anderhalve maat groter zijn dan de reguliere schoenmaat. Pipi Langkous? Onzin, dat denkt u alleen maar zelf. Hardlopende voeten hebben ruimte nodig. Onderzoeken zouden uitwijzen dat het eigenlijk niet uitmaakt waarop je loopt. Oké, de allernieuwste Nikes zijn misschien niet nodig maar een beetje goede demping doet wonderen voor de wervelkolom. Blijft die ook een beetje intact.

Laat u niet verleiden tot blotevoetenschoenen. Dat zijn schoenen van zacht rubber met vijf losse tenen die als een handschoen om de voet zitten. Adepten zweren erbij maar je moet waanzinnig gek lopen, eerst de teen neerzetten, dan de hak, anders gaat het mis. Laten zitten dus.

Net als overigens flesjes water en sportgels. Op zondagochtend rennen niet al te goed getrainde lopers een rondje door het park met een gordel vol aan alle kanten opzwiepende lekkernijen. Onhandig. En onnodig. Bovendien is meestal het doel van het hardlopen niet dat u er dikker van wordt. Het lichaam kan best tegen wat inspanning zonder dat er meteen iets tegenover moet staan.

3Vergeet schema’sZoek een mooie route en loop elke keer een stukje langer totdat je een uur achter elkaar kunt lopen. Blijf dat doen, kijk om je heen en geniet ervan. Er zijn talloze schema’s met stukjes wandelen, stukjes rennen, waarbij je met stopwatches moet klooien. Op en neer moet springen, diep door de knieën, handen naar de grond. Bah. U bent weer iets aan het afwerken omdat het moet. Dat doet u al vaak genoeg. Neem een iPod mee met opzwepende muziek. Welke, dat is voor iedereen weer anders. Ik ken iemand die het beste loopt op het Tweede Pianoconcert van Rachmaninov. Maar dat zijn uitzonderingen. En bent u echt goed geworden, neem dan een luisterboek.

4Loop door de pijn heenBij hardlopen hoort af en toe een pijntje. Geen aandacht aan besteden, het gaat vanzelf weer weg. Hardlopen een belastende sport voor het lichaam? Wellicht. Maar op de bank zitten, belast uw lichaam veel meer.

5 Raak niet verslaafdVerslaafde hardlopers zijn verschrikkelijk en als u eenmaal goed kunt lopen, ligt verslaving op de loer. Het zijn afgetrainde mensen (vaker mannen dan vrouwen) die móeten lopen. Ook als ze ruzie riskeren met hun vrouw omdat ze wéér niet meekunnen met het familie-uitje in het weekend. Voorkom verslaving!