KPN vergoedt schade voor afsluiten mail

KPN keert in totaal 100.000 euro uit aan klanten die gedupeerd zijn door het afsluiten van twee miljoen mailaccounts, begin februari. De mailadressen werden geblokkeerd omdat de provider dacht dat er inloggegevens gestolen waren bij een eerdere hack. Dat bleek achteraf niet het geval te zijn.

Er kwamen 1.200 verzoeken om schadevergoeding binnen waarvan er 750 gehonoreerd werden. KPN-directeur Joost Farwerck, verantwoordelijk voor de divisie Nederland, zegt dat hij „ruimhartig” wilde zijn met het toewijzen van claims. KPN probeert zo de imagoschade beperken na een computerinbraak die in januari en februari tot een ernstige veiligheidscrisis bij het bedrijf leidde.

De hackers kwamen binnen via een slecht onderhouden server. KPN verbetert de beveiligingsprocedures van zijn netwerk en Farwerck wil tientallen it-specialisten aanstellen om vanuit „een centrale warroom in Hilversum” het netwerk continu te beveiligen. De kosten voor het extra personeel lopen volgens Farwerck in de miljoenen.

De hackers kregen toegang tot klantengegevens en de inbraak werd in eerste instantie niet op juiste waarde geschat. „Achteraf gezien hadden we eerder hulp in kunnen roepen bij een externe partij”, aldus Farwerck. Hij heeft geen spijt van zijn besluit om de email-accounts af te sluiten toen een lijst met inloggevens van ruim 500 KPN-klanten op het web verscheen. Die lijst was gestolen bij een webwinkel.

KPN kondigt de maatregelen aan net voordat de Tweede Kamer over de hack gaat discussiëren. Daarnaast voert de NMa onderzoek uit naar mogelijke verboden prijsafspraken. Ook staat KPN onder verscherpt toezicht van de Opta.