Is een waardetransport anoniem niet veiliger?

Op busjes voor waardetransport staat met koeienletters ‘Waardetransport’. „Is het niet veiliger als dit wat anoniemer was?” vraagt Tessa van Ginkel uit Amsterdam.

Waardetransport wordt in Nederland uitgevoerd door particuliere beveiligingsbedrijven. De twee grootse zijn Brinks en G4S. Deze bedrijven vullen geldautomaten voor banken, maar leveren bijvoorbeeld ook wisselgeld voor winkeliers.

De bekende grijsblauwe busjes waarmee grote bedragen worden vervoerd, moeten aan allerlei strenge eisen voldoen. In de ‘Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus’ staan ze allemaal: van het type kogelwerend materiaal voor de bepantsering tot aan het aantal vluchtluiken waarmee het busje moet zijn uitgevoerd (ten minste één).

Ook staat er in die regeling dat waardetransport als zodanig herkenbaar moet zijn, door middel van „een duidelijk leesbare tekst in een lettertype waarvan de hoogte ten minste 10 cm bedraagt”.

Dat lijkt vragen om moeilijkheden. Maar door eisen als de bepantsering van het voertuig is het erg moeilijk om als waardetransporteur niet herkenbaar over straat te gaan. Probeer maar eens met een bepantserd voertuig onopvallend door het centrum van Amsterdam te rijden.

„Bovendien”, zegt een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid, „is openbaarheid ook een vorm van veiligheid. Als zo’n busje wordt klemgereden, is het van belang dat burgers meteen weten wat er aan de hand is. Dat is niet alleen veiliger voor henzelf, maar ze kunnen ook direct een melding doen bij de politie van een overval op een waardetransport. Daarnaast is het belangrijk voor de veiligheid van andere verkeersdeelnemers om herkenbaar te zijn, in het geval van bijvoorbeeld een achtervolging.”

Overigens is geld vervoeren vorig jaar iets veiliger geworden. In 2010 werden 23 overvallen gepleegd op waardevervoer door professionele beveiligingsbedrijven. In 2011 waren dat er 21, een afname van 9 procent.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl