Positieve stemming gunstig voor Ziggo

Kabelbedrijf Ziggo gaat naar de beurs. Door de stemming op de markten is er voldoende belangstelling. Verder komt het CPB met cijfers.

De beursgang van Ziggo, de grootste Nederlandse beursgang in drie jaar tijd, is niet onopgemerkt gebleven. Het kabelbedrijf zei vandaag wegens de grote vraag meer aandelen in de markt te willen zetten: ruim 43 miljoen stukken in plaats van de eerder beoogde 35 miljoen. De prijs per aandeel zal tussen de 16,50 en 18,50 euro liggen. Vanaf woensdag is het aandeel Ziggo verhandelbaar op de Amsterdamse beurs.

Diezelfde beurs was vanochtend nog wat slaperig. De AEX-index stond op het einde van de ochtend 0,3 procent lager op 335,24 punten. De Midkap-index steeg 0,1 procent tot 556,91 punten

Volgens Jos Versteeg, analist bij Theodoor Gilissen, komt de belangstelling voor Ziggo voornamelijk door een verbeterd beursklimaat, en niet zozeer door de vooruitzichten voor Ziggo. „De stemming op de beurs is gunstiger dan bij de laatste grote beursgang, die van Delta Lloyd in 2009. Er is de afgelopen tijd een flinke opmars gemaakt. Ziggo profiteert.”

Versteeg is niet onverdeeld positief over de toekomst van het kabelbedrijf. „Ziggo onderscheidt zich van concurrenten als KPN door een snel glasvezelnetwerk. Zodra KPN echter zijn verouderde kopernetwerk heeft vervangen, iets waar het bedrijf mee bezig is, valt een groot concurrentievoordeel van Ziggo weg. Op dat moment zal de winstgevendheid onder druk komen.”

Morgen moet ook blijken of de reële economie de stemming op de beurzen rechtvaardigt. Dan presenteert het Centraal Planbureau de economische verwachtingen voor de rest van 2012 en voor 2013.

Fabrikanten van luxegoederen zullen er sowieso niet van wakker liggen. Zij richten zich steeds meer op opkomende landen, zoals China. Die groeien onverminderd door, wat goed is voor hun afzet.

De verwachting is dan ook dat de Spaanse modegigant Inditex, eigenaar van kledingketen Zara, en de luxegoederenproducent Hermès deze week goede cijfers presenteren. Inditex opende alleen al in het derde kwartaal van 2011 358 nieuwe winkels, waarvan een groot deel in Azië. Wereldwijd heeft het concern 5.400 winkels.