Een ton schadevergoeding voor afsluiten KPN- mail

KPN probeert zo na de veiligheidscrisis imagoschade te beperken.

Den Haag. KPN keert in totaal honderdduizend euro uit aan klanten die gedupeerd zijn door het afsluiten van twee miljoen mailaccounts, begin februari. De mailadressen werden geblokkeerd omdat de provider dacht dat er inloggegevens waren gestolen bij een eerdere hack. Dat bleek achteraf niet het geval te zijn.

Er kwamen 1.200 verzoeken om schadevergoeding binnen waarvan er 750 gehonoreerd werden. KPN-directeur Joost Farwerck zegt dat hij „ruimhartig” wilde zijn met het toewijzen van claims. KPN probeert zo de imagoschade beperken na een computerinbraak die in januari en februari tot een ernstige veiligheidscrisis bij het bedrijf leidde.

De hackers kwamen binnen via een slecht onderhouden server. KPN verbetert de beveiligingsprocedures van zijn netwerk en Farwerck wil tientallen it-specialisten aanstellen om vanuit „een centrale warroom in Hilversum” het netwerk te beveiligen.

De inbraak werd in eerste instantie niet op juiste waarde geschat. „Achteraf gezien hadden we eerder hulp in kunnen roepen”, aldus Farwerck. Hij heeft geen spijt van zijn besluit om 2 miljoen email-accounts af te sluiten. Die lijst was gestolen bij een webwinkel, niet bij KPN zelf.

KPN kondigt de maatregelen aan net voordat de Tweede Kamer over de hack gaat discussiëren. Politici reageerden zeer kritisch op de veiligheidsproblemen bij de telecomprovider, die ook belangrijke infrastructuur van de overheid beheert. NRC