Ultra kort, skinny en gekleurd

Nederlanders zijn de grootste jeansliefhebbers ter wereld. De voorjaarstrends van tien grote merken op een rij.

Het is 1953, in de speelfilm Wild One leunt Marlon Brando nonchalant tegen zijn motor. Hij draagt een leren motorjack met daaronder een verwassen Levi’s 501 met omgeslagen pijpen.

Voor die tijd werd de bluejeans, in 1873 bedacht door Levi Strauss, vrijwel alleen gedragen door werklieden en cowboys. Dankzij Brando – maar zeker ook James Deans rol in Rebel Without a Cause (1955) – werd de werkbroek in de jaren vijftig door jongeren omarmd als een symbool voor rebellie.

Tegenwoordig zijn jeans een allemansproduct dat met dank aan de mode al heel wat gedaantewisselingen heeft ondergaan.

De laatste jaren wordt het straatbeeld gedomineerd door skinny jeans. Menn o van Meurs, één van de eigenaren van Tenue de Nîmes, een in jeans gespecialiseerde winkel in Amsterdam, ziet ze voorlopig nog niet verdwijnen. „De doelgroep is juist aan het groeien”, zegt hij. „Toen we in 2008 onze winkel begonnen, hadden skinny jeans een lage taille en werden ze alleen door jongeren gedragen. Sinds kort gaan de tailles omhoog en worden ze ook door dertigplussers opgepakt. Het vrouwelijk lichaam komt nu eenmaal goed uit in een strakke broek.”

Vorige zomer lagen alle grote winkelketens opeens vol met stapels fel gekleurde skinny jeans, die vooral door vrouwen massaal ingeslagen werden. Ook voor deze zomer staat er bij de meeste jeansmerken kleur op het programma, al zijn het dit jaar vaker pasteltinten dan fluorkleuren. In het damessegment zie je steeds meer broeken die de vorm en details van een jeans hebben, maar er wat betreft materiaal- en kleurkeuze in niets aan doen denken. Naast de ongebruikelijke kleuren, zie je bij hoger gepositioneerde merken als Naked & Famous en Acne al ‘jeans’ die van zijde gemaakt zijn.

Nog een denimtrend van vorig jaar die aanhoudt: minuscule damesshorts. „Deze zomer worden ze een inch onder de bil afgeknipt”, zegt Van Meurs. „En dan het liefst hoog gedragen. Vrouwelijker kan bijna niet.” Populair is de combinatie met een blouse of jack dat eveneens van denim gemaakt is. „Een Canadian tuxedo, noemen we dat.”

De mannenbroeken gaan juist terug naar de basis. „Denk aan de jeans van vlak na de Tweede Wereldoorlog: met rechte pijpen en gemaakt van donkerblauwe, ongewassen denim van een stevige kwaliteit.” Daartegenover staan meer zomerse, lichte jeans. Van Meurs: „Er is een jaren tachtig revival aan de gang, wassingen zijn weer een hit.”

In de damescollecties zijn juist de jaren zeventig weer actueel: vrijwel elk jeansmerk heeft broeken met wijd uitlopende pijpen in de zomercollectie opgenomen. Toch voorspelt Van Meurs geen groots succes voor de flared jeans. „We hebben ze al een jaar in de winkel, maar vrouwen zijn bang dat hun benen er korter en breder door lijken.” De bovenste helft van de jaren 70-broek slaat overigens wel aan: kontzakken die midden op de billen geplaatst zijn en vooral hoge tailles zijn „een absolute trend” volgens Van Meurs. „Een hoge broek staat elegant en kan in combinatie met hakken ook prima op kantoor gedragen worden. Daarnaast past het praktisch gezien goed bij de Nederlandse fietscultuur.”

Volgens Van Meurs bezitten Nederlanders de meeste jeans per hoofd van de bevolking. „Amsterdam wordt tegenwoordig wel ‘jeans capital’ van de wereld genoemd. Niet voor niets hebben G-Star, Tommy Hilfiger en Levi’s hun hoofdkantoren hier zitten.”

Alle afgebeelde broeken zijn vrouwenmodellen.