Reis naar de beurs begint op de fiets

Het jaarlijkse telefoontje is hier nog niet binnengekomen. Doorgaans laat John Fentener van Vlissingen in het vroege voorjaar met wat verslaggevers bellen. Of zij de grote reisentrepreneur, telg van het roemruchte ondernemersgeslacht (SHV), niet eens zouden willen interviewen.

Nee, dank u, zeggen die journalisten niet zelden. We hadden hem nog niet zo lang geleden al. En zo vaak heeft Van Vlissingen niet écht spectaculair nieuws te brengen. Ja, BCD Holdings, zijn internationale reisconcern presenteert vaak ronkende persberichten met grote getallen. Opnieuw een recordomzet, meldde BCD gisteren bijvoorbeeld over het jaar 2011: 20,8 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat groeide naar 138 miljoen dollar.

Over één getal is de miljardair traditioneel zwijgzaam: de nettowinst. Die houdt hij al jaren geheim. En dat terwijl hij geregeld mijmert over een gang naar de beurs, waar beleggers juist zouden horen wat er ónder aan de streep staat. Maar over de in januari geopperde beursintroductie van BCD’s internetdochter Travix repte het bedrijf gisteren met geen woord.

John van Vlissingens beursavonturen blijven zo vooralsnog beperkt tot zijn zichtbare belangen op het Damrak in vaak ouderwetse Nederlandse maakbedrijven. Zijn beleggingsvehikel Boron stapte vorige week opnieuw groot in fietsenmaker Accell. Vorig jaar verkocht hij nog eenzelfde 5 procents-belang. Was hij toen verkeerd gereden, of is hij nu aan het voorsorteren?