Meneer Ziggo heeft veel aan zijn concurrent te danken

Na vier jaar durft Ziggo een beursgang aan. De aanloopproblemen zijn overwonnen en geholpen door de ongelukkige strategie van aartsrivaal KPN groeit Ziggo weer. Welke toekomstplannen heeft de grootste kabelmaatschappij van Nederland?

Hij oogde wat wereldvreemd, de heer met zijn bruine koffertje die de hoofdrol speelde in de allereerste Ziggo-reclame uit 2008. De zwoele voice-over van deze ‘Meneer Ziggo’ luidde: „Ik ben hier voor het eerst. Ik vraag me af of het niet anders kan. Beter. Simpeler.”

In 2012 is de fusie van kabelaars Casema, Essent en Multikabel voltooid en gaat Ziggo, de grootste Nederlandse kabelmaatschappij op 21 maart naar de beurs. Het lijkt de kroon op vier jaar hard werken. Want simpel was de fusie geenszins. Ziggo overleefde amper de administratieve chaos van het eerste jaar (verkeerde rekeningen en netwerkstoringen). Maar de kabelaar zette uiteindelijk wel het merendeel van de klanten over naar digitale tv (veel efficiënter te beheren dan het oude analoge netwerk) en verkoopt nu meer breedbandinternet dan zijn aartsconcurrent, KPN.

Prestaties uit het verleden bieden ook in de stabiele kabelsector geen garanties voor de toekomst. Beleggers willen weten of Ziggo zijn omzet langdurig kan laten groeien. Daarom reist Ziggo-topman Bernard Dijkhuizen nu de wereld rond met een prospectus van 333 pagina’s in zijn koffertje. Tijdens deze roadshow probeert hij potentiële investeerders te overtuigen geld te stoppen in het ‘volksaandeel’ dat voor 16,50 tot 18,50 euro van start gaat. Dijkhuizen zal investeerders uitleggen dat Ziggo niet graag hoog van de toren blaast. Underpromise and overdeliver is al vier jaar het devies. Vandaar die bedaagde meneer in de eerste reclame: Ziggo moest geen nieuwe zieltjes, maar vertrouwen winnen.

Meer breedband

Ziggo maakte de afgelopen jaren een flinke groei door in de breedbandabonnees. Als Dijkhuizen eerlijk is zal hij zeggen dat dat grotendeels te danken is aan de ongelukkige timing van KPN. Diens adsl-intenetverbindingen zijn veel langzamer dan de kabel. KPN heeft razendsnelle glasvezelverbindingen, maar ‘verglaast’ zijn netwerk in een laag tempo. Het is te duur om het kopernetwerk in één keer te vervangen, vindt KPN.

Ziggo verbeterde zijn netwerk ondertussen wel. Zolang glasvezel (met snelheden tot 500 megabit per seconde) beperkt beschikbaar is, leveren kabelmaatschappijen in de meeste steden de snelst mogelijke verbinding (tot 120 MBit/s). Daar kan adsl of vdsl (tot 60 Mbit/s) niet tegenop.

Meer omzet per klant

Snel internet is de belangrijkste reden om te kiezen voor een provider. En het is de sleutel voor het succes van andere diensten. Consumenten kiezen een gecombineerd pakket van internettoegang, tv en telefonie. In vaktermen: triple play. Zo’n triple play klant levert Ziggo elke maand gemiddeld 41,77 euro op.

Wie eenmaal drie diensten afneemt bij één leverancier, zal niet zo snel overstappen op een concurrent. Ziggo ziet het aantal klanten wel gestaag afnemen (2,9 miljoen, terwijl het er vier jaar geleden nog 3,3 miljoen waren). Maar dankzij triple play verkoopt Ziggo meer diensten per huishouden en steeg de totale omzet tot 1,5 miljard euro in 2011.

Minder analoog

Tijdens zijn roadshow zal Bernard Dijkhuizen de investeerders ook uitleggen dat Ziggo in het afgelopen jaar belangrijke bedreigingen voor het verdienmodel heeft weggenomen. De kabelaar hoeft zijn analoge netwerk niet te delen met andere aanbieders – dat wilde toezichthouder Opta maar werd door de rechter voorkomen. Nu kan Ziggo doorgaan met het geleidelijk afbouwen van het analoge zenderaanbod, waardoor de bandbreedte vrijkomt voor meer lucratieve diensten. Een meevaller: inmiddels zijn zoveel klanten overgestapt op digitale tv dat het terugschroeven van het analoge basispakket niet meer tot een complete volksopstand leidt. De verwachting is dat in 2015 90 procent van de Ziggo-kijkers digitale tv kijkt. Dan is de tijd rijp om het analoge signaal helemaal af te sluiten. Het traditionele voordeel van analoge tv – een eenvoudige aansluiting in elke kamer – vervalt nu tv-aanbieders de zenders ook via wifi doorsturen naar tablet-pc’s en smartphones. Zo kun je overal in huis live televisie kijken.

Meer tv op maat

Toen de drie kabelmaatschappijen net samengevoegd waren, bood Ziggo amper nieuwe diensten aan. Dat zou alleen maar leiden tot nog meer administratieve problemen. Maar die beperking geldt nu niet meer. Video on demand, interactieve tv, tv via wifi, een deal met de Amerikaanse betaalzender HBO: Ziggo kan zich met zijn tv op maat-aanbod weer meten met de concurrentie.

Een beetje mobiel

Triple play wordt quadruple play: samen met UPC kocht Ziggo vorig jaar frequenties voor de aanleg van een snel mobiel netwerk (4G). Politici die de branche in de gaten houden, hoopten dat de kabelaars een volwaardig mobiel netwerk zouden ontwikkelen om de verstopte telecommarkt op te schudden. Maar het is de vraag of Ziggo en UPC straks bieden op nieuwe mobiele frequenties.

Ziggo bouwt liever de voordeliger ‘hotspot’-variant: de wifimodems van internetklanten worden gekoppeld tot een netwerk voor mobiele data en tv. De kabelaar werkt samen met Vodafone, dat ook baat heeft bij de hotspots. Waarschijnlijk levert zo’n hybride netwerk niet veel nieuwe quadruple play-klanten op. Blijkbaar heeft Meneer Ziggo geen haast met mobiel bellen.