‘Je moet als leider mensen eerst zelf laten nadenken’

Bernadette Langius (51) is sinds september 2011 lid van het College van Bestuur van de VU. Daarvoor werkte ze 26 jaar bij ABN Amro. Ze zit ook in de raden van toezicht van het Nationaal Ballet, het Muziektheater en Plan Nederland.

Foto Maurice Boyer

Bedrijfskunde

„Ik zou na mijn kandidaats Engels eigenlijk onderzoek gaan doen naar oud-Engelse literatuur. Maar ik wilde niet in de wetenschap blijven hangen. Dat was voor mij niet afwisselend genoeg. Toen ik van een vriendje over de opleiding bedrijfskunde in Delft hoorde, heb ik in een dag besloten om dat te gaan doen. Ik ben een regeltype, dus een managementopleiding trok mij wel.”

Geluk

„De fusie van Amro en ABN werd aangekondigd toen ik net een maand assistent van Michael Drabbe, een van de leden van de Raad van Bestuur, was. Hij was verantwoordelijk voor de integratie van de Nederlandse divisies. Ik mocht helpen met de strategie en later met de implementatie van de fusie. Dat soort gelukjes moet je hebben, want van zoveel verantwoordelijkheid vroeg in je carrière leer je ongelofelijk veel.”

Beste advies

„Michael Drabbe leerde me dat je als leidinggevende mensen eerst zelf moet laten nadenken over de oplossing voor een probleem. Dat is gewoon ontzettend belangrijk. Anders komt alles op jouw bord te liggen. Bovendien gebruik je anders de capaciteiten van je eigen mensen niet goed.”

Overstappen

„Na 26 jaar bij de bank was het weer tijd voor iets nieuws. Onderwijs trok mij omdat ik graag iets maatschappelijk relevants wilde doen. Overigens verdwijnt de band met een plek waar je zo lang hebt gewerkt nooit helemaal. Mijn hart gaat nog steeds sneller kloppen als ik het geel-groene logo van ABN Amro ergens zie. Wat een prachtig instituut.”

Universiteit versus bedrijfsleven

„Universiteiten zijn van oudsher meer naar binnen gericht, maar dat is gelukkig wel aan het veranderen. Het bedrijfsleven is nog wel iets scherper en sneller, omdat er constant verantwoording moet worden afgelegd aan de markt. Op universiteiten wordt overigens wel netter vergaderd. Iedereen is op tijd en niemand zit tussendoor op zijn smartphone te kijken. Heel prettig.”

Klantgerichtheid

„Misschien wel de belangrijkste eigenschap van een bankier is klantgerichtheid. Die houding heb ik meegenomen naar de universiteit. Bij vergaderingen op de universiteit probeer ik me telkens af te vragen wat het belang is van onze studenten.”

Toezicht

„Ik zit in verschillende raden van toezicht omdat ik het belangrijk vind dat je de kennis en kunde die je in het bedrijfsleven opdoet, inzet voor de samenleving. Bovendien vind ik het fantastisch om samen te werken met mensen vanuit verschillende achtergronden.”

Glazen plafond

„Na mijn eerste sollicitatie, bij ABN, werd ik niet aangenomen omdat ik vrouw was. Ze wilden voor die functie alleen maar mannen, omdat je naar landen moest reizen waar men liever geen zaken doet met vrouwen. Twee jaar later werd de baan voor iedereen opengesteld, maar toen was ik al bij de Amro Bank aan de slag gegaan. Ik geloof niet dat er tegenwoordig iets als een glazen plafond bestaat. Vrouwen worden wel vaker naar een rol in communicatie of personeelszaken gedirigeerd. Maar als je duidelijk kunt maken dat je iets anders wilt, is in principe alles mogelijk.”