Goedkoop online beleggen: OXBY (1)

Ongelooflijk, maar waar: Nederlandse particuliere en institutionele beleggers zitten nog steeds voor zo’n 400 miljard euro in actief beheerde fondsen. Die zijn relatief duur, en slagen er volgens vele onderzoeken zelden in de markt te verslaan. Beleggers laten goedkopere alternatieven zoals trackers, die indices en andere onderliggende waarden simpelweg volgen, goeddeels links liggen.

Sinds kort kunnen ze aan de gang bij OXBY, met minimaal vijftien mille. Baas van OXBY is Tjade Groot. Opgeleid als industrieel ontwerper kwam hij in 2000 te werken bij BinckBank en vanaf 2005 bij vermogensbeheerder Veldhuyse & Mulder, waarvoor hij OXBY opzette.

OXBY mikt op de duizenden particuliere klanten van de grote banken, die daar enorm hebben verloren, eerst door de dotcomcrash, daarna door de kredietcrisis. „Wij streven naar een goed rendement tegen lage risico’s en lage kosten”, zegt Groot.

OXBY belegt de inleg van klanten in een serie Spyder-trackers van het grote Amerikaanse huis State Street, op de vierhonderd grootste Europese aandelen uit de MSCI Europe Index, onderverdeeld in bedrijfssectoren, en op Bunds, Duitse staatsobligaties. De klant krijgt een rekening bij BinckBank, en kan vervolgens kiezen uit drie smaken: Hoog, Midden en Laag – van 100 procent aandelentrackers naar 75 procent plus 25 procent trackers op Europese staats- en bedrijfsobligaties, tot een fiftyfifty verdeling tussen die twee.

OXBY verhoogt de rendementen op de aandelentrackers door overweging in de sectoren die de afgelopen jaren het beste hebben gepresteerd. Beweegt de beurs naar beneden, dan verlegt OXBY de aandelenbeleggingen van zijn klanten automatisch naar Bunds. „Die bieden vrijwel altijd een beter rendement dan een spaarrekening.”

Stijgt de beurs weer, dan gaat het geld terug naar de aandelentrackers. Een virtuele ‘back test’ van deze strategie over de afgelopen elf jaar leverde een significant beter resultaat op dan op de MSCI Europe Index in die periode. „Gemiddeld 6,5 procent per jaar.”

In principe belegt OXBY voor de klant. Maar die kan met één druk op de knop zelf gaan beleggen, en ook weer terug naar beheer – zonder extra kosten. Volgens Groot een unieke feature.

Interessant aan OXBY is ook de webinterface. Potentiële klanten moeten eerst een vragenlijst invullen, die veel verfijnder is dan wat toezichthouder AFM vereist. Zo moeten zij beantwoorden of zij de komende jaren een deel van hun vermogen denken op te nemen, bijvoorbeeld om de hypotheek gedeeltelijk af te lossen, of voor de opleiding van de kinderen. Dat heeft grote gevolgen voor het eindresultaat dat zij willen behalen, en kan ertoe leiden dat OXBY adviseert: u kunt beter gaan sparen. „Wij willen de klant doordringen van de gevolgen van de keuzes die hij maakt.”

Joost Ramaer