PostNL wil pakettenkampioen worden

PostNL ziet groeikansen in de markt voor pakketbezorging. Misschien concurreert het bedrijf straks zelfs met het afgesplitste TNT Express.

„Over tien jaar”, zegt de woordvoerder van PostNL, „zijn wíj het die de pakketjes in de Benelux bezorgen.” Hij pauzeert heel even. „Of misschien al veel eerder.”

PostNL is druk bezig zichzelf opnieuw uit te vinden. Vorig jaar werd Expressdienst TNT afgesplitst, en moest het postbedrijf een eigen strategie ontwikkelen om het op termijn te kunnen rooien in een markt waar de papieren post in een hoog tempo aan het uitsterven is.

De overname die gisteren werd aangekondigd, past hier goed in. PostNL neemt de Nederlandse en Belgische activiteiten van het logistieke bedrijf Trans-o-flex over van de huidige eigenaar, Austrian Post. Hoeveel geld de Nederlanders hebben betaald voor het transportbedrijf is niet bekendgemaakt, maar duidelijk is wel dat het niet gaat om een megadeal.

De gezamenlijke omzet van Trans-o-flex Nederland en België bij elkaar bedroeg vorig jaar 50 miljoen euro. Ter vergelijking: de omzet van de pakketbezorging van PostNL was afgelopen jaar ongeveer 600 miljoen. „Dit is vooral strategisch een hele mooie deal”, zegt de woordvoerder.

De plannen van PostNL op het gebied van pakketbezorging werden vorig jaar mei uiteengezet tijdens een uitgebreide presentatie aan analisten. Bestuurder Herna Verhagen legde uit dat alleen al de Nederlandse markt voor pakketbezorging in 2015 zal zijn gegroeid tot ongeveer 1,5 miljard euro. PostNL heeft hiervan op dit moment ongeveer 40 procent in handen, maar er zijn groeikansen: vooral op het gebied van consolidated parcel shipments: grote groepen van pakketjes die samen zijn verpakt, bijvoorbeeld op een pallet.

In dit marksegment was PostNL nog niet of nauwelijks vertegenwoordigd. En omdat deze niche in de pakketmarkt nogal gefragmenteerd is, zijn er dus overnamekansen voor PostNL. Met de aankoop van Trans-o-flex krijgt PostNL er negen depots en 250 nieuwe werknemers bij, en is het in België ineens een flinke speler geworden in de business to business-bezorging.

En zo ontwikkelt de voormalige nationale brievenbezorger zich langzaam in de richting van het afgesplitste zusterbedrijf TNT Express. Dat kondigde vorige maand juist aan zich meer te zullen concentreren op de Europese kernmarkt. Vanwege het tegenvallende economie zal TNT zijn luchtvloot bovendien inkrimpen. Terwijl PostNL stappen zet op de markt voor zakelijke pakketbezorging, verruilt TNT Express intercontinentaal luchttransport steeds vaker voor de vrachtwagen richting Zuid-Europa.

Een woordvoerder van PostNL benadrukt dat het internationale netwerk van TNT Express niet overlapt met dat van PostNL. Bovendien is de Express-markt (bezorging van goederen op een gegarandeerd tijdstip) nu nog een aparte tak van sport. Maar het onderscheid tussen expressdienten en gewone pakketbezorging begint te vervagen, zegt de woordvoerder. „En ja, het kan best zijn dat wij gaan vissen in de vijver van TNT Express Belelux.”

Dat wil zeggen: als TNT inmiddels niet is opgeslokt door UPS. Vandaag gaf de Amerikaanse bezorgdienst een korte update over de onderhandelingen. In een beknopt persberichtje spreekt UPS van „constructieve discussies over een overname van het gehele aandelenkapitaal van TNT Express.” UPS zegt nog steeds van plan te zijn een definitief bod bekend te maken binnen de termijn die de Autoriteit Financiële Markten stelt: twaalf weken.

Het eerste persbericht over de mogelijke overname werd verstuurd op 17 februari. De algemene aandeelhoudersvergadering van TNT Expres is op 11 april. De twaalf-weken-deadine is dan nog niet verstreken. Maar het zou wel vreemd zijn als er op de aandeelhoudersvergadering nog steeds geen nieuws is over de overname.