Obama laat met ‘docu-ganda’ zien hoe erg het had kunnen zijn in de VS

Screenshot uit de film The road we've traveled. Foto Screenshot YouTube / BarackObamadotcom

De campagnevideo die de Amerikaanse president Obama afgelopen nacht lanceerde, toont niet zozeer hoe goed het gaat met het land onder zijn leiding. De zeventien minuten durende film benadrukt vooral hoeveel slechter het had kunnen zijn zonder hem.

Natuurlijk is ‘The road we’ve traveled’ simpelweg een lange reclamespot. Moeten de media daar aandacht aan besteden? Dat is de vraag. Laten de media zich daarmee niet te veel voor het karretje van de Amerikaanse president spannen? Obama weet immers buitengewoon goed dat als hij wat hotshots uit Hollywood in de arm neemt om een video te maken hij onmiddellijk overal de aandacht trekt.

En dus liet Obama Davis Guggenheim (onder meer van Al Gore’s An Inconvenient Truth) de film regisseren. Hij vroeg tweevoudig Oscarwinnaar Tom Hanks om de voice-over in te spreken. En het werkt: geen medium in de VS dat geen aandacht besteedt aan de film. Eindeloos veel gratis reclame voor de president.

The Road We’ve Traveled, campagnevideo van president Obama:

Film is een slimme marketingstunt van Obama

De film is dus een slimme marketingstunt van Obama. Maar dat gezegd hebbende, moet toch ook worden toegegeven dat het eigenlijk wel verfrissend is om eens wat verkiezingsretoriek uit de hoek van de Democratische Partij te horen.

Al maanden worden Amerikaanse kiezers immers overspoeld met de ene Republikeinse campagne na de andere in de nog altijd niet besliste voorverkiezingen binnen die partij. En daarbij komt: de campagnevideo van Obama is gewoon echt heel erg mooi gemaakt.

De opzet van het Witte Huis werkt dus. Dat moge duidelijk zijn. Zo wijdt The New York Times zelfs twee artikelen aan de film, waaronder een heuse inhoudelijke analyse.

De typische verkooptrucjes in de video ontgaan de krant uiteraard niet. Zo staat in het eerste artikel licht sarcastisch:

Daar is hij, lachend met schattige kinderen, of een oude vrouw omhelzend. En kijk hem eens een ‘boksgroet’ brengen aan een aanhanger.

In het tweede artikel is eenzelfde soort licht cynische toon te bemerken. Daarin staat:

"Sinds de dagen van Franklin Roosevelt rust er niet meer zo’n last op de schouders van één president," zegt Tom Hanks, de verteller, met zijn diepste D-Day stem.

Het is duidelijk, stelt The New York Times:

“De video vertelt ons niet dat alles er rooskleurig uitziet na drie jaar presidentschap van Obama. In plaats daarvan suggereert de film dat het allemaal veel erger had kunnen zijn.”

'Film is meer een liefdesbrief'

Ook andere media nemen de campagnevideo met een stevige korrel zout. De krant The Washington Post betitelt de filmp van Obama als “docu-ganda”, een mix tussen documentaire en propaganda.

In sommige andere media is de kritiek harder. De Christian Science Monitor schampert:

“Nieuwe Obama-film: meer liefdesbrief dan documentaire.”

Televisiezender msnbc interviewde regisseur Guggenheim over 'the making of':

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy

Lees meer over de verkiezingsstrijd op de verkiezingsblog van NRC-correspondent Guus Valk