Gouden klant voor € 10.000

De fondsenwerving van het vernieuwde filmmuseum, Eye Instituut, loopt naar wens. Op een donoravond kochten 25 mensen een bioscoopstoel voor vijf jaar.

Voor het Eye Instituut is het stilte voor de storm. Directeur Sandra den Hamer geniet in de zon van een zeldzaam moment van rust, op het terrasje bij de pont over het IJ. Met uitzicht op de witte UFO van Delugan Meissl architecten waar ze komend weekend met haar 140 medewerkers intrekt.

Van de krakende gangen en kleine kantoortjes van het Vondelparkpaviljoen naar hagelwitte ruimtes met uitzicht over het IJ. Over ruim twee weken, op 4 april, opent koningin Beatrix het nieuwe gebouw, daarna moet het instituut op de radar van Amsterdam en Nederland komen – bij een onderzoek bleek het ‘merk’ Eye nog nauwelijks bekend bij het publiek.

In één week elf filmpremières in de vier nieuwe bioscoopzalen, een retrospectief voor Martin Scorsese, rode lopers voor bezoekende filmmakers, een grote expositie over Found Footage. Zo moet Amsterdam worden verleid de pont naar Noord te nemen: jaarlijks is op 225.000 bezoekers begroot. Eye, ervaren in beheer en ontsluiting van tienduizenden films, affiches, archieven en boeken, moet ook leren het hele jaar door vier filmzalen en 1.200 vierkante meter expositieruimte te vullen.

De opening verloopt volgens draaiboek, aldus Den Hamer. Zij is al verder. „Wij vergaderen al over de programmering van december.”

En het geld. Eye werd bij de cultuurbezuinigingen ontzien: het zou nogal een fiasco zijn als dit beoogde hart van de nationale filmcultuur, gevestigd in een nieuw prestigebouw dat tevens symbool is voor de ontwikkeling van Amsterdams Noordoever, meteen in problemen zou komen.

Toch is Eye niet uit de zorgen. Een jaarlijkse Haagse bijdrage van 1,6 miljoen euro aan de exploitatie van het gebouw die minister van Cultuur Plasterk aan Eye toezegde, hangt nog in de lucht. Het is een intentie waarop zijn opvolger, staatssecretaris Halbe Zijlstra, nog kan terugkomen.

Onlangs vroeg Den Hamer ruim 8 miljoen euro subsidie aan voor de komende jaren: ruim boven het vastgestelde plafond van 6,8 miljoen euro. Dat Zijlstra haar aanvraag voor een extra bijdrage niet ter advies doorstuurt naar de Raad van Cultuur, maar zelf beslist, acht Den Hamer een gunstig teken.

Meer goed nieuws vandaag: het VSB-fonds draagt 200.000 euro bij aan vier exposities in 2012. En de fondsenwerving ligt op koers: dat ziet dit kabinet graag. Vorige week maandag luisterden filmmakers als Monique van de Ven, Susan Visser en Ruben van der Meer de donoravond ‘Eye Need Money’ op: er werden 25 stoelen verkocht in het kader van de U & Eye-sponsorwerving. Daarbij worden donors van Eye voor 4.000, 5.000 of 10.000 deels aftrekbare euro’s voor vijf jaar eigenaar van een virtuele bioscoopstoel en een bronzen, zilveren of gouden chipkaart die recht geeft op kaartjes en andere douceurtjes.

Hoeveel stoelen het Eye Film Instituut inmiddels verkocht heeft? 92, zegt Den Hamer, met een opbrengst van 539.000 euro.