Ex-vuilnis is nu 150 euro waard

De Slegte in Antwerpen heeft bij de Nederlandse literatuur nog altijd twee volle planken met romans van Boon staan, en ook de vitrinekasten met speciale uitgaven bevatten een ruim aanbod zeldzame Boons. „En dat zouden we niet doen als daar geen vraag naar was”, zegt hoofd antiquariaat van De Slegte Kris Landuyt. De Kapellekensbaan, Pieter Daens en het erotische werk zijn traditioneel de hardlopers, maar ook naar ander werk blijft vraag. Een groot deel van Boons oeuvre is via antiquariaten of tweedehandsboekensites als Boekwinkeltjes.nl en Antiqbook.com voor een prikje bij elkaar te verzamelen.

Voor Boon-verzamelaars, waar er nog altijd behoorlijk wat van zijn, wordt het pas interessant als het om eerste drukken, bibliofiele uitgaven of gesigneerde exemplaren gaat. Relatief schaars zijn bijvoorbeeld uitgaven van Boon uit de tijd dat hij nog bij Manteau zat – dus vóór de Arbeiderspers hem groot maakte met De Kapellekensbaan.

Een eerste druk van Boons debuut De voorstad groeit ‘doet’ bijvoorbeeld tussen de 50 en 150 euro, afhankelijk van de staat. Of een originele, onder pseudoniem verschenen uitgave van De liefde van Annie Mols waar de naam Louis Paul Boon nergens op te bekennen valt: 100 à 150 euro.

Landuyt van De Slegte heeft ook echte bibliofiele stukken in zijn winkel, zoals de complete reeks van Zondagspost uit 1945 waarin Boon een oerversie van Mijn kleine oorlog publiceerde (475 euro) of een luxe editie van De mummies uit 1979, die nooit officieel is verschenen omdat Boon overleed voor hij de eerste 25 exemplaren kon signeren (650 euro met bijbehorende sculptuur, 295 euro met alleen de etsen). „Ik vond die exemplaren in de kelder van de kunstenaar die de etsen maakte die in De Mummies zijn opgenomen. Niemand had die ooit gezien”, aldus Landuyt. „Boon heeft in tal van kranten, weekbladen en literaire tijdschriften, al dan niet onder pseudoniem, gepubliceerd. Mogelijk zijn niet alle publicaties bekend. Goed zoeken en veel bladeren kan altijd leuke vondsten opleveren.”

Het mooiste wat hij ooit van Boon ‘ontdekte’ (en verkocht, aan een museum), is het originele typoscript uit (circa) 1945 van de novelle Maagpijn (6.500 euro). Boon beschrijft daarin uit het diepste van, vooral, zijn maag over de maagzweer die hij aan de Tweede Wereldoorlog overhield.

Onlangs ontdekte hij het tot op heden onbekende typoscript (handschrift) van Mijn kleine oorlog, dat nu tijdelijk tentoongesteld wordt bij De Slegte in Antwerpen en daarna verhuist naar het Stedelijk Museum ’t Gasthuys in Aalst, waar dit jaar een Boon-tentoonstelling loopt. Tot de kostbaardere werken van Boon, behoren ook zijn schilderijen en installaties – daarvan is er doorgaans tenslotte maar één. De Slegte heeft bijvoorbeeld een krijttekening van Boon van Ondine, de heldin uit De Kapellekensbaan (2000 euro).

Een originele Boon is overigens voor elke Boonliefhebber binnen handbereik, want van de ‘Boontjes’, zijn dagelijkse column in de krant Vooruit waar hij er duizenden van schreef, zijn honderden handgeschreven exemplaren in omloop en worden er altijd wel een aantal aangeboden voor tussen de 100 en 150 euro. Boon schreef ze veelal in de trein tussen Aalst en Gent en bleef altijd keurig binnen één A4’tje. Naar verluidt was het een schoonmaakster bij Vooruit die op het idee kwam de Boontjes uit de prullenbak te vissen en aan lokale antiquariaten te verkopen. Later verkocht Boon ze ook zelf als ‘Verse Boontjes’ op literaire markten.