Een didactische held in huiveringwekkende daden

Alessandro Perissinotto: Wraak. Vert. Aafke van der Made. Serena Libri, 289 blz. €22,50

‘Een ieder die universitaire ervaring heeft weet dat in elke faculteit regelmatig de meteoor oplicht van een uitzonderlijke docent, begiftigd met het buitengewone vermogen de studenten te laten dromen van kennis.’ In dit geval heet die didactische held Efrem Parodi, hoogleraar contemporaine geschiedenis aan een Argentijnse universiteit. Kortgeleden heeft hij zijn geboorteland Italië vaarwel gezegd uit weerzin tegen het daar heersende moreel verval.

Tegenover de meteoor achter de katheder zit natuurlijk een klassieke Argentijnse schoonheid op de eerste rij van de collegebanken: Alicia, met ‘lang, steil ravenzwart haar dat soepel neervalt op haar borsten, een volle, stevige, weelderige boezem.’ Met het oogcontact tussen hoogleraar Parodi en zijn vijftien jaar jongere studente beginnen de sinistere verwikkelingen in de politieke thriller Wraak van Alessandro Perissinotto.

Net als Italië heeft Argentinië een gewelddadig verleden dat het niet weet af te schudden. De geesten van de slachtoffers spoken rond zolang de schuldigen ongestraft blijven. Alicia’s vader was een van de politieke gevangenen die eerst gemarteld en daarna uit het vliegtuig in zee werden geworpen. Alicia’s moeder: ‘Mijn fantasie is zo sterk dat ik ze ook werkelijk zie: sommigen [...] maken wilde bewegingen, ze maaien met armen en benen door de lucht en ze zijn bijna grappig in hun poging zich tegen hun val te verzetten. Het zijn degenen die te vroeg zijn bijgekomen. Je weet dat er officieren waren die het verdovingsmiddel waarmee de ter dood veroordeelden geïnjecteerd werden in eigen zak staken’.

Om wraak te nemen op een van de hoofdschuldigen van destijds bedienen moeder en dochter zich van hoogleraar Parodi, wiens ster op de universiteit snel dooft, uitgeput als hij is door de seksuele attenties die de lichtelijk perverse Alicia hem bewijst. De man van het woord ontpopt zich tot man van de daad – een huiveringwekkende daad.

Perissinotto doet in Wraak herhaaldelijk een beroep op de goedgelovigheid van de lezer – het is een thriller, geen literaire roman –, maar hij schrijft meeslepend. Het is zijn verdienste dat hij een spannend verhaal koppelt aan een schrijnende aanklacht tegen ‘de onderonsjes tussen de Argentijnse Kerk, het Vaticaan en de Argentijnse militaire dictatuur’.