Wie betaalt de make-over van je huis of tuin op tv?

Eline Post wil weten of je bij de metamorfose van je huis of tuin in een tv-programma de volledige kosten zelf moet betalen.

Bij de meeste tv-metamorfoses moeten deelnemers aardig wat bijbetalen. „Dat is ook logisch”, zegt Thijs de Haan, directeur van Rob Verlinden Exclusieve Tuinen B.V. te Laren, het hoveniersbedrijf van tv-tuinman Rob Verlinden, bekend van Eigen Huis en Tuin. In zijn nieuwe programma, Robs grote tuinverbouwing, verrast Verlinden mensen met een volledig verbouwde tuin. Ze zijn opgegeven door partner, familie of vrienden. Eigen bedrage: 7.500 tot 12.500 euro voor een tuin van 50 tot 70 vierkante meter. „Dat is minder dan de werkelijke kosten en inclusief btw.”

Het totaalbedrag hangt af van een aantal factoren. Zo moet tv-producent Stokvis Content SBS betalen om het programma op de buis te krijgen. En ook de hoveniers kosten geld: twee tot drie man zijn een volle week bezig. Bovendien hebben gezinsleden die de kandidaat verrassen soms speciale wensen: een schuurtje, een zandbak voor de kinderen.

Sponsoring vergoedt een deel van de kosten. Voor tuingereedschap zijn sponsors makkelijk te vinden. En een vuilverwerker haalt in het programma de kliko met tuinafval kosteloos op. Maar voor de sponsoring van planten is bij kwekers weinig animo. De Haan: „Niemand die kan zien waar die conifeer vandaan komt”.

Tuinproducten die de deelnemer in het programma krijgt aangeboden – zoals het nieuwste model grasmaaier – mag hij houden. Omdat de deelnemer wordt verrast en dus geen keuze heeft, betaalt hij niet de volle prijs voor de tuinverbouwing. Wel betaalt hij over giften vanaf 2.012 euro inkomstenbelasting. Ook komt de deelnemer in beeld. De fiscus noemt dat ‘werkzaamheden’. Ook die inkomsten tellen in de jaaropgaaf mee.

De eigen bijdrage van kandidaten stelt het hoveniersbedrijf van Verlinden vast aan het begin van elke aflevering. Wie een ander wil verrassen tekent van tevoren een verklaring met daarin een opgaaf van de kosten. De koffie wordt verzorgd door tv-producent Stokvis Content.

Zelf een handige oom inschakelen om de kosten wat te drukken is vanwege het hoge productietempo (39 afleveringen per seizoen) geen optie.

Freek Schravesande