'Voor de deelnemers is dit de hoogmis van het jaar' 25 jaar op de Tefaf

De kunst- en antiekbeurs Tefaf beleeft dit jaar zijn 25ste editie. Kunsthandels Borzo, J. Zeberg en Crijns & Stender waren er vanaf het eerste uur bij. Ze zagen het bezoekersaantal toenemen, de keuring strenger worden en de sectie moderne kunst almaar groeien.

Zoals ieder jaar gaat hij naar de Tefaf met ‘een gezonde portie podiumvrees’. „Het is toch een hele investering en je weet niet van tevoren hoe je het gaat doen. Je mag er niet zo maar vanuit gaan dat je succes hebt.” Vrees voor de kwaliteitskeuring heeft hij niet. „Die wordt steeds strenger. Maar als je je vak kent, weet je dat je de objecten waarover je ook maar enige twijfel hebt thuis moet laten.”

Roald Van Reusel (34) is eigenaar van J. Zeberg in Antwerpen. Een antiekzaak die ruim honderd jaar geleden begon in de buurt van de kathedraal en die in 1946 door zijn grootmoeder werd overgenomen. J. Zeberg is gespecialiseerd in zestiende- en zeventiende-eeuwse meubels en kunstvoorwerpen. De website vermeldt dat zich onder de internationale clientèle verschillende koningshuizen en grootindustriëlen bevinden.

Zijn grootmoeder en ook zijn moeder die de zaak overnam, kwamen vanaf de oprichting naar de Tefaf. Van Reusel zelf komt er nu zo’n vijftien jaar. Hij zag de beurs in die tijd vooral steeds groter worden. „Op een bepaald moment kwam er zo veel publiek, dat het niet aangenaam meer was.” Hij is dan ook blij dat de toegangsprijs omhoogging, waardoor er minder mensen kwamen.

De hoogmis van het jaar, noemt hij het. „Voor elke deelnemende handelaar is dit de belangrijkste gebeurtenis. Voor je contacten en voor je omzet.” Hij hoopt er natuurlijk goed te verkopen, bijvoorbeeld het bijzondere Antwerpse retabelkastje en een paar mooie beelden, maar daarnaast heeft de beurs voor hem ook publicitaire waarde. „Als je deelnemer bent van de Tefaf, krijg je een kwaliteitsstempel. Alleen het allerbeste is goed genoeg.”

Hij merkt dat de Tefaf nog altijd een zeer belangrijke beurs voor schilderijen is. „Wij verkopers van antieke meubels en kunstvoorwerpen zijn er minder vertegenwoordigd.” De moderne kunst ziet hij in belang toenemen. Hij merkt dat de bezoekers zijn meubels altijd een welkome afwisseling vinden tussen de schilderijen. „We hebben er dan ook al prachtige verkopen gerealiseerd.”

Dit is het tweede jaar dat Van Reusel zonder zijn moeder op de beurs staat. Ze overleed in 2010, nog geen zestig jaar oud. Vorig jaar kwamen er veel klanten en collega’s naar hem toe om over haar te praten. „Ze zeiden: ‘Ik heb uw moeder nog gekend.’ Goedbedoeld, maar voor mij op een gegeven moment wel zwaar. Maar goed, ook dat hoort erbij.”