Europese bezuinigingen raken Boskalis

Baggeraar Boskalis boekte in 2011 een recordomzet, maar de winst daalde. Nu Europa bezuinigt, liggen de kansen op andere continenten.

De overheidsbezuinigingen komen hard aan bij Europese bedrijven. De winst van het Nederlandse Boskalis, een van de grootste baggerbedrijven ter wereld, daalde in 2011 met 18 procent tot 254 miljoen euro, blijkt uit de jaarcijfers die vanochtend zijn gepresenteerd. De terugloop zit met name in het baggeren en grondverzet.

Topman Peter Berdowski spreekt van een „voortdurende reserve” van Europese overheden om te investeren. Zo zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) deze week nog dat ze liever bezuinigt op wegen, spoor en ook waterverbindingen, dan dat de staatsschuld en de bijbehorende rentelasten verder oplopen.

Tegelijkertijd pronkte het bedrijf uit Papendrecht (1910) met een recordomzet. De omzet steeg in 2011 met 5 procent tot 2,8 miljard euro, al was die stijging volledig toe te schrijven aan de overname van sleep- en bergingsbedrijf Smit, die in 2011 in de boeken is verwerkt.

De bedrijfsresultaten waren wat beter dan een aantal beursanalisten had voorspeld. In aanloop naar de cijfers daalde de koers van Boskalis de afgelopen dagen circa 3 procent. Vanochtend ging de koers weer omhoog. Rond het middaguur stond het aandeel Boskalis 3 procent hoger op 29,40 euro.

Dit jaar zal het resultaat minder zijn dan vorig jaar, verwacht Boskalis. Minder vraag en een kleinere winstmarge maken 2012 een „uitdagend” jaar voor Boskalis. Op de lange termijn is het bedrijf (14.000 medewerkers, actief in 75 landen) afhankelijk van factoren als de wereldhandel, het energieverbruik, demografische ontwikkelingen en klimaatverandering.

De bedrijfstrategie van Boskalis blijft ongewijzigd, volgens bestuursvoorzitter Berdowski. De onderneming richt zich de komende jaren op havens en energie- en grondstofprojecten in met name Zuid-Amerika, West-Afrika en Australazië, het gebied van Indonesië tot aan Nieuw Zeeland. In Australië liep Boskalis daar vorige maand nog een grote opdracht (916 miljoen euro) mis die naar de Belgische concurrent DEME ging. China en de Verenigde Staten blijven gesloten markten voor maritieme bedrijven uit Europa.

Tegelijkertijd worden de activiteiten verbreed. Traditioneel houdt Boskalis zich bezig met de aanleg van vaarwegen en havens, het maken van land in water en het onderhoud van kusten en oevers. Zeker met de overname van Smit is Boskalis een speler geworden in het slepen en bergen van schepen, (zwaar) transport, onderzeese projecten en terminaldiensten. De totale vloot omvat nu 1.100 vaartuigen.

Boskalis dingt ook mee naar de berging van het gezonken Italiaanse cruiseschip Costa Concordia, maakte Berdowski vandaag bekend. Het wegpompen van de olie heeft het bedrijf inmiddels grotendeels afgerond. Voor het afzuigen van de machinekamer – zwaar vervuild door lekkende septic tanks – moet eerst nog een speciaal duikpak worden aangeleverd: de ‘Dirty Harry’.

De omzet in Nederland steeg vorig jaar van 517 naar 633 miljoen euro. Boskalis werkte onder meer aan de Delflandse Kust, het schiereiland de Zandmotor bij Kijkduin en de kust van Ameland. Ook legt Boskalis samen met concurrent Van Oord de Tweede Maasvlakte aan.