Aanbesteding OV in Den Haag en Rotterdam ‘niet eerlijk’

en

Commerciële vervoerders beklagen zich over de procedures rond aanbesteding van het openbaar vervoer in Den Haag en Rotterdam. Veolia en Connexxion zijn nog voor het sluiten van de inschrijvingstermijn naar de rechter gestapt.

Gisteren maakte de stadsregio Rotterdam bekend dat de concessie voor het busvervoer is gewonnen door RET. Het gemeentelijk vervoerbedrijf heeft zijn concurrenten verslagen met een bod dat circa 25 procent lager lag dan dat van de nummer 2, Connexxion. In totaal gaat de subsidie van het busvervoer naar beneden van 45 miljoen naar 28 miljoen euro per jaar.

Het bod van RET was zo laag dat de stadsregio het eerst niet vertrouwde, zo geeft een woordvoerder toe. „Wij hebben even hebben gecheckt of we geen kat in de zak zouden kopen.” Ook verliezer Connexxion vraagt zich af of RET niet ver onder de kostprijs heeft geboden. „Dit is wel een héél groot verschil”, laat een woordvoerder van het vervoersbedrijf uit Hilversum weten. Connexxion spande eerder een kort geding aan tegen de stadsregio, omdat de RET in de aanbestedingsprocedure zou worden bevoordeeld. De rechter veegde die argumenten van tafel. Connexxion sluit niet uit opnieuw naar de rechter te zullen stappen.

Juridische procedures rond de aanbesteding van openbaar vervoer zijn niet ongewoon, maar het is opmerkelijk dat vervoersbedrijven naar de rechter stappen nog voordat de inschrijvingstermijn is gesloten. In Den Haag dient volgende week een kort geding dat Veolia heeft aangespannen. Volgens directeur Manu Lageirse zijn de financiële eisen zo streng dat het „onmogelijk is om in te schrijven zonder zware verliezen”. Veolia vreest dat het Haagse vervoersbedrijf HTM eventuele verliezen wil compenseren met de tram.

Voor de gemeentelijke vervoersbedrijven staat het voortbestaan op het spel. Op termijn zullen ook de tram en metro (in Rotterdam en Amsterdam) worden aanbesteed. „Het behoud van de bussen is vooral strategisch heel belangrijk”, zegt RET-directeur Pedro Peters. Zijn bedrijf zou echter nog „een heel klein beetje winst” maken op het busvervoer.