Nog steeds geen bereik in de vinex

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: weer Vodafone

Vorige week sloten we optimistisch af in deze rubriek: Vodafone beloofde om het probleem van het slechte bereik van Misha van Hamersveld uit de Utrechtse wijk Vleuterweide aan te pakken. Van Hamersveld heeft een abonnement op Vodafone, maar moet buiten bellen omdat ze binnenshuis geen bereik heeft.

Het regende reacties. „Ik woon in de Rivierenbuurt in Amsterdam en heb al jaren hetzelfde probleem met Vodafone”, schrijft Anneke Hogenstijn. Klagen bij de provider hielp niet. In de Bredase wijk De IJpelaar kampen de bewoners met hetzelfde probleem, meldt ‘onbereikbaar persoon’. En ook vanuit Den Haag, Zeeland, Assendelft en Friesland stroomden de mails binnen. „Ik kan thuis praktisch niets met mijn mobiel, zeker bellen niet”, schrijft Klazien Veenstra.”

Misha van Hamersveld is intussen nog bozer: Vodafone heeft nog steeds geen contact met haar opgenomen en na haar zoveelste klacht, kreeg ze een standaardreactie: „We zijn continu bezig met het verbeteren van ons netwerk. Helaas is niet bekend wanneer dit in jouw omgeving zal zijn.”

Tja, Vodafone, dat schiet dus niet op. „Heel vervelend”, zegt woordvoerder Richard Mes. „Maar we kunnen niet 100 procent dekkend zijn. Er zitten nu eenmaal gaten in ons netwerk.” Heeft Vodafone dan een slechtere dekking dan de concurrentie? „Nee, nee, nee! Er zijn ook plaatsen waar wij beter bereik hebben.”

Goed, maar wat moeten de klagers nu? Voor Vleuterweide loopt inmiddels een aanvraag voor een extra zendmast, zegt Mes. „Maar dat kan wel een jaar duren.” In de tussentijd zal Vodafone een mobiele mast plaatsen. Dat duurt drie maanden. De andere klagers worden „per geval onderzocht”, maar zij moeten zelf contact opnemen met de klantenservice.

Tekst Patricia Veldhuis. Ook een probleem? Mail naar help@nrc.nl.