Lezers van De Pers willen hun krant redden met actie Facebook

Terwijl eigenaar Marcel Boekhoorn gisteren langsging bij zijn gedoemde Dagblad De Pers om de 45 redacteuren een ontslagregeling voor te leggen, begonnen de lezers op Facebook een actie om de krant te redden: Red De Pers.

De krant komt op 30 maart voor het laatst uit, maar volgens de opstellers van de actiepagina, Stephan Alspeer en Max Fossen, is een wederopstanding mogelijk. De Pers zou kunnen voortleven als digitale krant of als betaalde krant.

Lezer Lijn Schutte stelt voor om de krant aan te bieden in gesloten bakken op stations, waar je ze met een bankpasje of OV-kaart kunt uithalen. Marcel Abraas schrijft echter: „Vergeet papier, Ga 100% digitaal. Géén verspreidingskosten, géén drukkosten.” Mark Keereweer wil dat de krant in de middag gaat verschijnen; een gratis krant voor forenzen in de trein terug bestaat immers nog niet.

Lezer Timor El-Dardiry wil dat de lezers zelf de krant kopen. Als de helft van de lezers ieder 300 euro zou storten, halen ze zo 45 miljoen euro op, zo rekent hij voor.

Initiator Alspeer licht toe: „Gratis bestaat niet en zeker niet in deze economie, daarom vragen we ons af hoeveel lezers bereid zijn om te betalen voor een abonnement. Boekhoorn gaf in het persbericht aan dat de afgelopen maanden verschillende mogelijkheden zijn bekeken. Aan de lezers is echter niks gevraagd.”

Volgens Alspeer heeft De Pers veel jongeren in het openbaar vervoer in contact gebracht met een kwaliteitskrant: „Jongeren voor wie de drempel te hoog is om een abonnement op de Volkskrant of nrc.next te nemen, maar die De Pers nu wel gaan missen en voor die krant nu wel geld overhebben.”

Alspeer verwacht dat de lezers via Facebook veel nieuwe verdienmodellen kunnen bedenken: „Ik zou het jammer vinden als deze kwaliteitskrant echt zou verdwijnen.”

Gratis dagblad De Pers verscheen voor het eerst in 2007. De krant bleef echter veel verlies lijden. Uitgever Wegener trok zich terug, waarna Boekhoorn maandag bekendmaakte te stoppen met zijn krant.