De dictator signeert

TO GO WITH AFP STORY BY REAGAN MASHAVAVE Justin Matenda, 28, a director of Yedu Nesu, makers of the Mugabe clothing label, presents on January 27, 2012 a jersey bearing Zimbabwean President Robert Mugabe's signature in Harare. From Marxist revolutionary to Africa's oldest leader to fashion icon. That's how a group of young Zimbabwean designers see Mugabe, whose signature they have splashed across a new clothing line. Under the brand House of Gushungo -- Mugabe's clan name -- the 88-year-old president's signature is splayed in silver studs across caps, t-shirts coffee mugs and berets. Some items show his birth year, 1924, in Roman numerals. AFP PHOTO / JEKESAI NJIKISANA AFP

10 tot 30 dollar. Dat is de prijs voor een T-shirt uit de nieuwe kledinglijn van modemerk Yedu Nesu. De handtekening op de shirts is van de Zimbabwaanse president Robert Mugabe, wereldwijd bekend als dictator. De kledinglijn is sinds kort verkrijgbaar onder de naam House of Gushungo, Mugabes clannaam. „Hij is een revolutionair, een cultureel icoon. We dachten: waarom zouden we hem niet eren?” vertelde Justin Matenda (28), directeur van het Zimbabwaanse label Yedu Nesu tegen persbureau AFP. „Ik ben er trots op om geassocieerd te worden met onze president en zijn ideologie. Mugabe maakt me tot wie ik nu ben.” Volgens Matenda is de kledinglijn geen politieke actie. De Zimbabwaanse mensenrechtenactivist Blessing Vava ziet dat anders. Hij denkt dat de kleding deel is van de verkiezingscampagne van Mugabes partij Zanu-PF.

Mugabe heeft toestemming gegeven zijn handtekening te gebruiken. Volgens de Yedu Nesu-directeur vindt de president dat zijn handtekening toebehoort aan zijn volk. Hij ontvangt er geen royalty’s voor. De lijn bestaat uit jasjes, schoenen, pakken en horloges. Of de Zimbabwanen de kleding echt gaan kopen, is nog de vraag. Al was het alleen al om financiële redenen. Volgens de Wereldbank moet driekwart van de bevolking rondkomen van zo’n 3 dollar per dag. (AFP)