Wat doet de apotheek met ongebruikte medicijnen?

Erna de Graaf uit Lelystad heeft de laatste twee jaar veel verschillende medicijnen moeten slikken, totdat ze uiteindelijk de juiste combinatie voor haar te hoge bloeddruk vond. „De medicijnen die ik niet meer slikte, bracht ik steeds terug naar de apotheek. Maar wat doet de apotheker er eigenlijk mee?”

De apotheker ververzamelt de medicijnrestanten – maar ook naalden en injectiespuiten – in een afvalton. Ze worden vernietigd, legt Judith Bijloos uit. Ze is persvoorlichter van KNMP, de beroepsorganisatie voor apothekers.

De medicijnen mogen niet terug de schappen in, omdat de kwaliteit ervan niet langer gegarandeerd kan worden, vertelt Bijloos. „Er zijn mensen die hun geneesmiddelen in de auto op het dashboard leggen. In de brandende zon.” Om dezelfde reden gaan teruggebrachte medicijnen óók niet naar de Derde Wereld, benadrukt Bijloos.

Hoe het afval vervolgens wordt opgehaald verschilt per gemeente. In de meeste gevallen scheiden apotheken hun eigen bedrijfsafval (waarvoor ze de gemeente moeten betalen) van dat van burgers (dat de meeste apotheken kosteloos kunnen meegeven, omdat burgers al voor afval betalen). Meestal worden eerst de doosjes en de etiketten verwijderd, omdat die privacygevoelige informatie kunnen bevatten. Al zijn daar geen strikte voorschriften voor.

De gemeente zorgt er vervolgens voor dat het afval bij een verwerkingsbedrijf terecht komt. Bijvoorbeeld bij AVR in Rotterdam. Daar gaat het medicijnafval „direct de bunker in”, vertelt de woordvoerder van het afvalverwerkingsbedrijf. Dat wil zeggen: „er komen geen handen aan te pas”. De tonnen worden meteen bij aankomst de oven ingekieperd.

De temperatuur in de oven loopt op tot zo’n duizend graden. De energie die vrijkomt wordt bijvoorbeeld voor stadsverwarming gebruikt. Wat uiteindelijk van de medicijnen, spuiten en naalden overblijft, is een klein bergje as, vertelt de woordvoerder. „Daar worden de metalen uitgehaald. De as wordt vervolgens opnieuw gebruikt. Bijvoorbeeld als funderingsmateriaal voor asfaltwegen.”

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl