Schultz: ook geld wegen en spoor mogelijk naar staatsschuld

Volle bak op Utrecht Centraal toen deze winter weer chaos ontstond op het spoor door sneeuwval. Foto NRC / Arjan de Jongh

Eerder geld in het begrotingsgat stoppen dan in een wegen, spoorweg- en waterverbindingen. Dat scenario verwacht minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen nu nieuwe bezuinigingen nodig zijn om de staatsschuld terug te dringen.

In het Financieele Dagblad zegt ze vanochtend dat er nog geen enkele duidelijkheid is over waar het geld om het tekort terug te dringen vandaan moet komen.

“Ik heb niet bij voorbaat ingeleverd en ook niet bij voorbaat afgeschermd. Maar ik denk wel dat met de opgaven die we voor de boeg hebben, we er allemaal mee te maken krijgen, dus ook dit ministerie.”

Schultz, de NS en spoorwegbeheerder ProRail kregen er onlangs nog genadeloos van langs in een rapport over de kwaliteit van het spoornetwerk. Extra investeringen zijn gewenst, maar op infrastructuur zijn volgens het Financieele Dagblad relatief makkelijk grote bedragen te bezuinigen.

“Schrappen op investeringen is niet goed voor de economie. Dat kun je natuurlijk altijd als een motief gebruiken. Tegelijkertijd zeg ik dat het betalen van 11 miljardeuro rente per jaar op de staatsschuld veel erger is.”