Europese luchtvaartmaatschappijen wijzen ‘dure’ EU-vliegtaks af

Caption: A model of an Airbus long-haul plane A350 XWB is pictured during the presentation of the group's 2011 financial results of the European aerospace giant EADS on March 8, 2012 in Paris. EADS said today that its 2011 net profit leapt by 87 percent to 1.03 billion euros ($1.35 billion) and issued an ambitious outlook for this year. AFP PHOTO ERIC PIERMONT Model van de Airbus A350 XWB. Foto AFP / Eric Piermont

Airbus en zes Europese luchtvaartmaatschappijen wijzen de nieuwe Europese emissieheffing voor koolstofdioxide in sterke bewoordingen af. Volgens hen is de impact van deze maatregel “onacceptabel” voor de luchtvaartsector.

Airbus, British Airways, Virgin Atlantic, Lufthansa, Air France, Iberia en Air Berlin lieten dat vandaag weten in een brief aan de Franse, Duitse, Britse en Spaanse regeringen. Dat meldt persbureau AFP op basis van anonieme bronnen binnen de sector.

De EU-vliegtaks ging op 1 januari dit jaar in en houdt in dat vliegtuigen die landen op of vertrekken vanaf luchthavens in Europa moeten betalen voor de uitstoot van koolstofdioxide. Dit geldt voor de hele vlucht, ook al vliegt een toestel niet boven Europese landen. Tegenstanders van de heffing, zoals de VS en China, zien de Europese maatregel als een inbreuk op hun soevereiniteit.

Washington onderzoekt zelfs wetgeving om de Europese vliegtaks tegen te gaan, vertelt NRC-buitenlandredacteur Paul Luttikhuis die het klimaatdebat op de voet volgt (blog). En het zou een reden kunnen zijn voor China om bijvoorbeeld geen Airbussen meer te kopen. Volgens een rapport van het ministerie van Infrastructuur, dat deze week verscheen, zullen de KLM en Schiphol financiële schade oplopen. Een economisch gevaarlijke situatie voor de Europese luchtvaartmaatschappijen, zeggen zij zelf.

De Chinese regering wilde vrijdag geen commentaar geven op een mogelijke boycot. Daardoor is het niet helemaal duidelijk of het een concrete maatregel betreft, of alleen een dreigement. Een woordvoerder van luchtvaartmaatschappij Air China liet aan persbureau Dow Jones weten niet de intentie te hebben om Airbus-bestellingen te schrappen.

De luchtvaartmaatschappijen krijgen 85 procent van de emissierechten gratis van de EU, maar moeten de resterende vijftien procent (32 miljoen ton) zelf betalen. Volgens Airbus en consorten komt dat bedrag neer op zo’n twee miljard euro aan het einde van dit jaar, vertelt Luttikhuis. En dat is teveel voor bedrijven die lijden onder de schuldencrisis en de dreiging van landen om hun vliegtuigen te boycotten.

“Dit gaat daarom nog een issue worden de komende tijd”, aldus Luttikhuis. Want de EU stelde juist de taks in nadat de luchtvaartsector het naliet serieus te onderhandelen over het terugdringen van emissies en wilde de bedrijven hiermee dwingen zuiniger en efficiënter te werken.