Spuitbussexappeal voor meisjes

Hele roedels middelbare schooljongens spuiten drie maal daags hun onzekerheid weg met deodorant. Dat doen ze het liefst met een merk dat associaties oproept met mannelijkheid en sexappeal. En geen deodorantmerk doet dat zo effectief als Axe. ‘Voorkom voortijdige zweetlozing’, is het motto. En wat ‘het Axe effect’ vermag, was goed te zien in het al weer jaren oude spotje waarin een jongen op het strand argeloos deo opspuit en vervolgens onder de voet wordt gelopen door een massatrek van honderden vrouwen in bikini. Ze komen overal vandaan: uit de zee, vanaf de rotsen, uit de bergen – in hun ogen dezelfde blik: woeste begeerte.

Het is opvallend dat het übermannenmerk Axe nu een deodorant voor meisjes heeft gemaakt: Anarchy For Her. Een geschikte testplek voor deze roze, maar stoere spuitbus is een gymlokaal van een middelbare school waar een groep meisjes uit 4 vwo (type: lang haar, korte Uggs, skinny jeans) net korfbal heeft gehad.

Anarchy For Her ruikt naar appel en dat vinden de leerlingen „lekker zoet en fris”. Of ze hem ook gaan kopen, weten ze nog niet. „Jammer dat Axe nu niet meer iets alleen van jongens is”, whatsappt een van hen.

En de campagne die zo expliciet op seksuele aantrekkingskracht is gericht, wat vinden ze daarvan? „Slim.” Om er in een volgende whatsapp aan toe te voegen: „Tja, de vierde klas hè?”

Axe deodorant, Anarchy For Her, 4,49 euro