Sporthart

De M van BMW staat voor ‘Motoren’. In de nieuwe M5 zit een indrukwekkend sterk hart.

Niemand minder dan Norbert Reithofer – hoger hebben ze niet bij de BMW Group – was onlangs in Nederland. De bestuursvoorzitter werd door premier Rutte ontvangen in zijn Torentje en reed daarna door naar Rotterdam om het startschot te geven voor een grote e-mobilitypraktijktest, met BMW’s ActivE. Dat zijn volledig elektrisch aangedreven 1 Serie coupés die, kan ik u melden, verrassend goed rijden. Hoe die praktijktest ook uitvalt, BMW streeft ernaar om in 2020 5 tot 10 procent van zijn nieuw verkochte auto’s met een elektromotor te leveren. Onderzoek heeft BMW echter geleerd dat 65 procent van de Nederlanders wel een bijdrage wil leveren aan een schoner milieu, maar dat dat niet ten koste mag gaan van rijplezier en evenmin van de portemonnee.

BMW heeft het begrip rijplezier altijd hoog in het vaandel gehad – ‘Freude am Fahren’ was lange tijd een gevleugelde slagzin in reclame-uitingen en. Goed beschouwd is de M5 een zoveelste exponent van dat streven naar fijne rijmachines. Sowieso zijn de M-typen het summum van elke BMW-modelreeks: omnipotente spitsspelers, het summum als het gaat om motorvermogen, uitrusting en sportiviteit.

BMW maakt sinds 1985 M-versies van de 5 Serie (voor de kenners: het begon met de E28), waarbij het voorlaatste model een beetje ‘over the top’ begon te raken. Die had een waanzinnig klinkende tiencilinder motor (gebaseerd op BMW’s Formule 1-machine), maar zat zó vol regelende elektronica dat zelfs de grootste fan verzuchtte dat het wel een beetje minder had gemogen. Die boodschap kwam over in München: de nieuwe M5 heeft gewoon – nou ja, gewoon – weer een vijfliter achtcilinder, die dankzij een dubbele turbo aan een vermogen komt van 560 pk. Daarmee overschrijdt de M5 ruimschoots de nog altijd legendarische ‘100 pk per liter motorinhoud’-grens.

In de M5 wordt die motor gekoppeld aan een zeventraps-automaat. Dat lijkt een tikje vreemd, voor wie bedenkt dat BMW momenteel (tijdelijk zelfs standaard zonder meerprijs) een nagelnieuwe achttraps-automaat aanbiedt op zowel de 1-, 3- als 5 Serie. De bak in de M5 is echter voorzien van een dubbele koppeling, wat beter pas bij het gespierde karakter van BMW’s snelste sedan. De perfect schakelende automaat kent drie standen: Eco/Comfort, Sport en Sport Plus. Die keuzemogelijkheden zijn er ook voor het onderstel, de response van de motor en de besturing, dus kunnen elektronicaliefhebbers in de M5 ook nog op verheugend veel knopjes drukken. Het is wel verwarrend dat de automaat in de stand D (‘Drive’) moet staan om de motor uit te zetten, maar alles went. De prestaties zijn indrukwekkend; met name de sprint naar 100 km/uur is met 4,3 seconden knap rap; sneller dan de nieuwe Porsche 911, om maar eens iets te noemen.

Cockpit

De zitpositie is goed. Zoals in elke BMW staat het stuur niet helemaal recht, maar storend wordt dat nooit. Het dashboard is als een cockpit om de bestuurder heen gebouwd en die vergelijking doet extra opgeld door het head-up display; de uit de luchtvaart afkomstige techniek waarbij de gereden snelheid en andere gegevens op de vooruit worden geprojecteerd. Werkt goed in de M5, maar van mij had het wat minder groot en vooral wat minder kleurrijk gemogen. Met name ’s avonds is het nu iets te veel kermis en dat is weer in flagrante tegenspraak met het uiterlijk van de M5. De vluchtige toeschouwer zal niet eens doorhebben dat hier de non-plus-ultra 5 Serie staat, zo ingetogen is de auto vormgegeven. De bredere wielkasten, de speciale wielen en het M-logo op het kofferdeksel, ze vallen nauwelijks op. Zo ziet de M5-rijder het graag.

Een minstens zo grote verdienste is dat je de M5 niet altijd tot op de grens hoeft te rijden. Hij is ook zeer geschikt om, na een lange werkdag, zijn bestuurder in alle rust naar huis te brengen. Transmissie in de comfortstand, besturing wat lichter, onderstel vergevingsgezind. Cruisend met een licht illegale 125 km/uur toont de M5 dan zijn grote hart. Dat hij dat heeft is niet zo vreemd; een sporthart is per definitie groter dan gemiddeld.