Nieuwe iPad groeimotor voor Apple

De jongste iPad van Apple lijkt voldoende te zijn verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. De nieuwe tabletcomputer heeft scherper beeld, krachtiger chip en betere camera. Maar de vooruitgang is evolutionair en niet revolutionair van aard. Dat kan gadget-liefhebbers teleurstellen die hadden gehoopt op méér. Maar de geschiedenis toont aan dat dit meer dan genoeg is voor Apple-beleggers.

Toen het inmiddels door Tim Cook geleide bedrijf in oktober de iPhone 4S introduceerde, de vijfde en meest recente versie van het mobieltje, was de teleurstelling even groot. De snellere chip, stemherkenningssoftware en betere graphics waren leuk, maar velen hadden een nieuw ontwerp en een snellere draadloze verbinding verwacht. De beurskoers tuimelde met 5 procent nadat functionarissen van Apple het apparaat hadden onthuld.

Wat veel beleggers en fans vergeten is dat technologische verbeteringen vaak kleine stapjes zijn op weg naar perfectie. Revolutionaire apparaten zijn doorgaans van een geheel andere orde. Daardoor kon de eerste iPhone overkomen als een soort schending van het ruimte-tijd-continuüm. En het is ook de reden dat de iPhone 4S en de derde versie van de iPad in vergelijking met hun voorgangers weinig opzien baren.

De iPhone 4S is toch een groot succes geworden. De 37 miljoen mobieltjes die Apple het afgelopen kwartaal heeft verkocht, hebben ruim 24 miljard dollar aan inkomsten opgebracht. En de marktwaarde van het concern is bijna 50 procent gestegen sinds de presentatie van het mobieltje vijf maanden geleden. De verklaring? De verbeteringen waren voor veel Apple-fans voldoende aanleiding om een nieuw toestel aan te schaffen. Ook kwamen er veel nieuwe klanten bij, vooral in opkomende landen zoals China.

Een soortgelijke dynamiek zou van toepassing moeten zijn op de nieuwe iPad. Die is zeer zeker een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Belangrijker nog, het apparaat steekt beter af bij vergelijkbare apparaten van de concurrentie. Apple kan zich nu al beroemen op het grootste segment van de snel groeiende markt voor tabletcomputers. Het afgelopen kwartaal zijn er 15,4 miljoen iPads verkocht. De nieuwe iPad mag dan niet zo’n openbaring zijn als de eerste of zelfs de tweede, maar moet Apple voldoende vóór kunnen laten liggen op de concurrentie om de groei mogelijk te maken die de aandeelhouders zijn gaan verwachten.

Vertaling Menno Grootveld