Genieten mag weer

De autosalon van Genève ademt optimisme: veel dure pk-monsters én veel automeisjes.

BMW 6 Gran Coupé: Na Mercedes-Benz (CLS) en Audi (A7) kon BMW niet achterblijven met een grote, vierdeurs coupé. Het is deze wonderschone 6 Gran Coupé geworden. Het topmodel heeft 450 pk en vierwielaandrijving.

Wie graag autoshows bezoekt, kan niet om de beurs van Genève heen. Elk jaar, begin maart, verzamelt zich de autowereld aan de boorden van het Lac Léman voor een evenement dat in nieuwswaarde en mondiale uitstraling zijn weerga niet kent. Shows als Detroit, Tokio en zeker Parijs of Frankfurt zijn dan wel groot, het veel compactere Genève heeft altijd de meeste wereldprimeurs en conceptcars. Wie als autofabrikant Genève aandoet, móet iets nieuws of spannends te melden hebben. Anders kun je net zo goed wegblijven, zeggen de Zwitserse organisatoren nog net niet hardop.

Een opmerkelijke revival op de beurs is die van mooi (en soms schaars) geklede dames naast de auto, de automeisjes. Tijdens de crisis van enkele jaren terug was het soberheid troef en vond de auto-industrie het blijkbaar geen pas geven om mooie vrouwen naast de auto’s te zetten, maar dat tij lijkt gekeerd. Tijdens de persdag wemelde het in elk geval van de ‘car girls’. Vooral bij, dat moet gezegd, de Italiaanse merken. Wat dat betreft regeert ex-premier Silvio Berlusconi over zijn politieke graf heen; zijn opvolger Mario Monti komt als meer dan zakelijk voor de dag, maar Berlusconi vond altijd dat mooie vrouwen het imago verbeteren van Italië en de producten van het land.

Op de stands van Alfa Romeo, Lamborghini, Abarth en bijvoorbeeld die van het designbureau Giugiaro werd dan ook een meer dan gemiddeld aantal fotografen waargenomen. De Maserati Gran Turismo Sport (een wereldprimeur) had al even charmant gezelschap, terwijl het Franse brommobielmerk Bolère veel aandacht trok door naast een vrij kleurloos modelletje een wel heel vlammend automeisje neer te zetten.

Er zijn ook merken die niet aan de modellenwedstrijd meedoen. „Het moet wel een doel dienen”, zegt een Opel-woordvoerder. „Wij leveren gezinsauto’s, dan staat het wel heel raar om daar een oogverblindend fotomodel bij te zetten.” Bovendien gaat inmiddels één op de drie nieuwe auto’s naar een vrouw. Ook zijn er automerken die een man als model gebruiken. Mini bijvoorbeeld, bij de nieuwe John Cooper Works. Of het Indiase Tata, dat bij het prototype voor een stadsautootje – de Megapixel – twee lustig knipogende mannen neerzette.

De beurs ademt verder optimisme, na twee redelijk ingetogen jaren. Elektrische auto’s staan er wel, maar hun doorbraak lijkt opnieuw weer voor minstens een jaartje – en waarschijnlijk langer – te zijn uitgesteld. Zuinige en schone modelletjes zijn er verder genoeg, maar des te opvallender is daardoor het aantal spannende auto’s en pk-monsters in Genève. Ferrari durft het aan een F12 Berlinetta te lanceren met maar liefst 740 pk. BMW oogst lof met de wonderschone vierdeurs 6 Grand Coupé, Rolls-Royce meldde vorig jaar het recordaantal van ruim 2.300 auto’s te hebben verkocht en toont een uiterlijk gewijzigde Phantom. Bentley durft het eindelijk aan een prototype te tonen voor een SUV, de EXP 9 F. Niet echt moeders mooiste, maar het is Bentley’s eerste crossover en de eerste kopers hebben zich al gemeld.

Die uitbundigheid is illustratief voor het optimisme onder de exposerende fabrikanten. Maar ja, de autowereld is dan ook gewend om drie jaar vooruit te kijken. De meeste van de nu in Genève getoonde prototypen en conceptcars komen immers niet vóór 2015 op de markt.