Schouwburgen durven 'De Geit' nu wel aan

Het O.T. Theater heeft het omstreden toneelstuk De Geit, of Wie is Sylvia? van Edward Albee hernomen. „Hij stelt de dubbele moraal aan de kaak”, aldus regisseur Mirjam Koen.

Voor veel Nederlandse schouwburgen was het toch te heftig: een toneelstuk over een man die een geit neukt. Dat merkte het Rotterdamse gezelschap O.T. Theater toen het in 2009 voor het eerst De Geit, of Wie is Sylvia? speelde. Alleen theaters in de grote steden durfden het aan, dit confronterende stuk uit 2002 van de Amerikaanse toneelschrijver Edward Albee, die vooral bekend is van zijn Who’s afraid of Virginia Woolf?

Maar de kritieken waren lovend en acteur Bert Luppes ontving een Louis d’Or, de belangrijkste toneelprijs, voor zijn rol als architect Martin die tot zijn schrik verliefd wordt op een geit. „Het gebeurde niet, maar toen gebeurde het wel”, probeert hij zijn verbijsterde vrouw Stevie uit te leggen. Zij wil het niet geloven. „Je bent altijd op rottigheid voorbereid […] Maar als er iets is waar je níét aan denkt, hoe raar je ook in elkaar zit, is het bestialiteit.”

Nu heeft O.T. het stuk hernomen en zijn er veel meer schouwburgen geïnteresseerd – van Heerlen tot Emmeloord. Deze laatste twee weken wordt het gespeeld in het thuistheater van O.T. in het Rotterdamse Lloydkwartier.

De Geit begint komisch, het publiek lacht met gierende uithalen, maar het stuk wordt steeds wranger en Martin steeds eenzamer. „Albee ontwapent je met zijn humor”, zegt regisseur Mirjam Koen. „Zodat hij je daarna kan raken op het moment dat je het niet ziet aankomen.”

Koen koos voor dit stuk omdat ze houdt van de stijl van de inmiddels 84-jarige Albee. „Hij stelt de dubbele moraal aan de kaak, in dit geval ten aanzien van seksualiteit. Het gaat over oordelen en veroordelen. En het is een pleidooi om te blijven investeren in mensen. Stevie blijft praten met haar man Martin en ze probeert hem te helpen, ze sluit hem niet uit. Albee gelooft in communicatie. Hij wordt nooit cynisch.”

Bij het publiek dat afgelopen woensdagavond de voorstelling in het O.T.-theater bezocht, zat een groep vrouwen uit de Hoekse Waard. Na afloop vertelden ze Koen dat ze het thema bestialiteit wel zeer herkenbaar vonden. „Ze zeiden: ‘Er wordt niet over gesproken, maar bij ons gebeurt dit echt’”, zegt Koen. „En het was niet de eerste keer dat we dat hoorden.”

De stukken van Albee bevallen het toneelgezelschap zo goed, dat ze later dit jaar ook zijn Zeezicht brengen. Weer over een echtpaar in een absurde situatie. Dit keer ontmoeten ze twee vreemde wezens die opduiken uit zee, maar die gek genoeg wel perfect Engels spreken.

De Geit, of Wie is Sylvia? is te zien t/m 18 maart in het O.T. Theater, Rotterdam. Inl. ot-rotterdam.nl